Iranian Agriculture News Agency

ایانا شرایط سلامت لبنیات بازار را بررسی کرد

لبنیات سنتی دوست یا دشمن سلامت؟

وجود پالم در محصولات لبنی پاستوریزه واقعیت ندارد

وزارت بهداشت اصرار دارد که لبنیات سنتی گزینه مناسبی برای سبد خانوار نیست. آنها می‌گویند بر خلاف باور عموم لبنیاتی‌هایی که به صورت سنتی کار می‌کنند هم می‌توانند در محصولات خود از پالم استفاده کنند و هم خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون تب مالت را افزایش می‌دهند. دبیر انجمن لبنیات صنعتی اما میگوید استفاده از پالم در همه محصولات غیر قانونی است و وزارت بهداشت اگر چنین گزارشاتی دارد باید آن را ابلاغ کند تا جلوی این اتفاق گرفته شود

لبنیات سنتی دوست یا دشمن سلامت؟

به گزارش خبرگزاری ایانا، چند روز پیش  مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به مصرف لبنیات سنتی و پرچرب هشدار داد. زهرا عبداللهی می‌گوید گزارشاتی رسیده که نشان می دهد لبنیات فروشی های سنتی از پالم استفاده می کنند. 

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور این اتفاق را دور از واقعیت می‌داند و به گروه اجتماعی ایانا می‌گوید: وجود پالم در محصولات لبنی پاستوریزه واقعیت ندارد. طبق قانون چنین اجازه‌ای به واحدهای تولیدی داده نمی‌شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد خلاف مقررات است و پی گیری قانونی خواهد شد.

فرضیه استفاده از پالم  زمانی شروع شد که خبر استفاه کارخانه های لبنیات صنعتی از پالم در کشور فراگیر شد. آن وقت بود که مردم به استفاده از لبنیات سنتی روی آوردند. وزارت بهداشت اما می گوید این اقبال افراطی است و به دلیل همین اقبال احتمال استفاده از پالم در این لبنیات بیشتر شده است.

باکری درباره ادعای وزرات بهداشت مبنی بر اینکه گزارشاتی رسیده که برخی واحدهای تولیدی از پالم استفاده می کنند می گوید: این مصداق نقض قوانین است. اگر وزارت بهداشت که مسئول نظارت است چنین اطلاعات و گزارشاتی داشته و آن را ابلاغ نکرده مرتکب تخلف شده است. تاکنون از سوی این وزارت خانه چنین تخلفاتی به ما ابلاغ نشده و در صورت تایید این واحدهای تولیدی باید تعطیل شود و صاحبان آنها به دادسرا معرفی شوند.

موضوع دیگری که وزارت بهداشت درباره لبنیات فروشی‌ها به آن تاکید می کند، ابتلای به بیماری تب مالت است، چرا که همیشه گفته می‌شود یکی از شایع ترین راه‌های ابتلا به تب مالت در ایران مصرف لبنیات سنتی است.

موضوعی که کریم امیری سرپرست دفتر بهداشت بیماری‌های دامی دامپزشکی کشور هم این موضوع را تایید می کند. او به ایانا می گوید: در کشور ما فرآورده های دامی اولین راه ابتلا به این بیماری هستند. درست از وقتی استفاده از لبنیات سنتی افزایش پیدا کرده آمار ابتلا در کشور هم رو به افزایش است. به گفته او ۳ تا ۴ درصد دام‌های کشور به تب مالت مبتلا هستند و این بیماری از طریق چرخه لبنیات به انسان سرایت می کند.

با این حال وزارت بهداشت که متولی اصلی این موضوع است تاکنون اعلام نکرده که نظارت بر لبنیات فروشی ها سنتی چگونه انجام می گیرد، این واحدهای تولیدی چه فیلترهای نظارتی دارند و گزارشات رسیده به وزرات بهداشت درباره تخلفات این واحد ها چقدر پیگیری شده است؟

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید