یکی از فعالان حمل و نقل مطرح کرد:

بنادر کشور برای پشتیبانی از کشاورزی آماده نیستند

بنادر کشور برای پشتیبانی از کشاورزی آماده نیستند

ابوالفضل مقدم با اشاره به محدودیت‌های فعلی در حوزه خدمات بندری و واردات و صادرات، معتقد است بندر چابهار با وجود ظرفیت‌های بالقوه، هنوز به ثبات و زیرساخت لازم برای ایفای نقش به‌عنوان یکی از بنادر اصلی کشور نرسیده و برای استفاده از پتانسیل‌های آن، حمایت‌های دولتی و توسعه زیرساخت‌ها ضروری است.

تهران-ایانا- به گفته فعال حمل و نقل بندر چابهار اگرچه از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است، اما به دلیل ضعف زیرساخت‌ها، کمبود تجهیزات و نبود خدمات بندری کامل، هنوز به جایگاه واقعی خود در حوزه واردات و صادرات نرسیده است.

ابوالفضل مقدم  در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده خدمات بندری کشور به یک یا دو بندر محدود شده است، گفت: «بندر چابهار هنوز به وضعیت پایدار و شناخته‌شده نرسیده و با وجود ظرفیت‌های بالقوه، آمادگی لازم برای تبدیل شدن به یکی از بنادر اصلی کشور را ندارد.»

او ادامه داد: «بندر امام خمینی یا حتی بندرعباس در شرایط فعلی قوی‌تر از چابهار هستند و چابهار هنوز نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و خدمات اساسی است.»

مقدم با اشاره به نقش بنادر در حوزه کشاورزی و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی تأکید کرد: «برای استفاده از ظرفیت زمین‌های کشاورزی و صادرات محصولات، باید خدمات بندری مناسبی از جمله تجهیزات تخلیه و بارگیری، کرین و زیرساخت‌های لجستیکی فراهم شود؛ در حالی که در این زمینه‌ها، به‌ویژه در چابهار، با کمبودهای جدی مواجه هستیم.»

او با اشاره به مشکلات کلی بنادر کشور تصریح کرد: «در ایران به‌طور کلی در حوزه کرین و تجهیزات بندری مشکل داریم و این مسئله در برخی بنادر عملاً وجود خارجی ندارد.»

این فعال حوزه تجارت در ادامه با اشاره به نقش دولت گفت: «دولت اقداماتی مانند ارائه وام‌ها و تسهیلات را آغاز کرده، اما کافی نیست و برای بهبود شرایط، باید درهای کشور به روی مراودات بین‌المللی بیشتر باز شود.»

مقدم با اشاره به تأثیر مکانیزم ماشه بر فعالیت‌های تجاری اظهار کرد: «قطعاً این موضوع روی فعالیت‌های ما تأثیر گذاشته و باعث کاهش مراودات با خارج از کشور شده است. صادرات بیش از واردات تحت تأثیر قرار گرفته، هرچند واردات از کشورهایی مانند چین و برخی کشورهای شرق آسیا همچنان ادامه دارد.»

او افزود: «شرکت‌هایی که شرکای آمریکایی، اروپایی یا فرانسوی داشتند، بیشترین آسیب را دیده‌اند و برخی همکاری‌ها به‌طور کامل متوقف شده است.»

مقدم با اشاره به چالش‌های لجستیکی گفت: «در حوزه کانتینری همچنان ضعف داریم و حتی در بندرعباس که بزرگ‌ترین بندر کشور است، فرآیند اعلام ورود کالا زمان‌بر است.»

او همچنین به محدودیت ظرفیت کشتی‌ها اشاره کرد و گفت: «در دریای شمال، ظرفیت کشتی‌های ما حداکثر حدود ۵ هزار تن است که پاسخگوی حجم واردات و صادرات نیست و این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده است.»

مقدم ابراز امیدواری کرد با رفع موانع داخلی و بین‌المللی، این مشکلات برطرف شود و فعالان اقتصادی بتوانند در فضای بهتری به فعالیت خود ادامه دهند.

 

خبرنگار، صبا طاهری

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید