Iranian Agriculture News Agency

مشکلات تخصیص ارز، مانع ورود داروها به بازار شد

داروهای صنعت دام و طیور پشت درهای گمرک

شرکت واردکننده داروهای دامپزشکی: به علت تخصیص ندادن ارز داروها در گمرک مانده ‌است

ایانا-کشاورزی: در حالی که مراحل واردات چهار نوع دارو به کشور انجام شده اما این داروها با وجود اینکه اجازه ورود داشته، ثبت سفارش نیز شده و بازرسی آنها هم صورت گرفته، بیش از دو ماه است در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود.

داروهای صنعت دام و طیور پشت درهای گمرک

در حالی که بسیاری از اقلام مورد نیاز کشور در بازار وجود ندارد و مردم با کمبود برخی کالاها مواجه‌اند این اقلام در گمرکات دپو شده و اجازه ترخیص نمی‌یابند، یکی از مواردی که با وجود پشت سر گذاشتن پروسه طولانی ثبت سفارشات و خرید از کشورهای دیگر در کمرگ باقی‌مانده برخی داروهای مورد نیاز صنعت دام و طیور است، در حالی که مرغداران و دامداران به شدت به این داروها نیازمند هستند و به کارخانه های تولید و پخش دارو مراجعه می‌کنند، اما دارویی برای فروش به این افراد در بازار وجود ندارد.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های واردکننده داروی دامپزشکی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته به خبرنگار کشاورزی ایانا اعلام کرد: «در حالی که مراحل واردات چهار نوع دارو به کشور انجام شده اما این داروها با وجود اینکه اجازه ورود داشته، ثبت سفارش نیز شده و بازرسی آنها هم صورت گرفته، بیش از دو ماه است در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود.»

حسین مجلسی ادامه داد: «این داروها بسیار مورد نیاز کشور است و درحالی که به طور مرتب با ارگان‌های ذیربط در تماس هستیم و پیگیری لازم را برای ترخیص این داروها انجام می‌شود اما ارز مورد نیاز هنوز تخصیص داده نشده و به همین دلیل این داروها در گمرک مانده‌اند.»

این واردکننده از  شرایط نگهداری و مدت مصرف این داروها ابراز نگرانی کرد و گفت: «به علت اینکه این اقلام دارو هستند، تاریخ مصرف مشخص و محدودی دارند و شرایط نگهداری خاصی هم دارند، نگران شرایط نگهداری آنها هستیم و انتظار داریم  که هر چه سریع‌تر تخصیص ارز صورت بگیرد و این مواد از گمرک ترخیص و وارد بازار مصرف شوند.»

او ادامه داد: «محصولاتی که ما وارد می‌کنیم از معروف‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان هستند. در بین تمامی داروها یک نوع آنتی بیوتیک به اسم پانتریسول که یک داروی تزریقی 100سی سی دامی است و یکی از ستون‌های درمانی دام‌های بزرگ محسوب می‌شود. این دارو اکنون در گمرک است و بسیاری از دامداران از این موضوع ناراضی هستند که این دارو در بازار یافت نمی‌شود. یکی دیگر از این داروها دیاتریم است، داروی 100سی سی تزریقی که متعلق به یک کمپانی هلندی است و به لحاظ فرمولاسیون مشابه پانتریسول. در حال حاضر 4 ماه است که در کشور موجود نیست اما در گمرک مانده و هنوز اجازه ورود پیدا نکرده. یکی دیگر از این اقلام ویتامین AD3Eتزریقی و100 سی سی است و داروی دیگر اکسی تتراسیکلین (LA) است که با اسم تجاری سیکلوسال به فروش می‌رسد. باید گفت این داروها در حال حاضر در گمرک موجود است و به کشور وارد شده، اما به علت تخصیص نشدن ارز هنوز ترخیص نشده‌اند. نبود این دارو در بازار تا یک الی دو ماه آینده اثرات سو خود را نشان می‌دهد.»

مجلسی توضیح داد: «علاوه بر این در حال حاضر داروهای دیگری نیز از کشور هلند خریداری شده و به اسم ایران لیبل خورده و آماده ارسال است، اما به علت شرایط موجود تخصیص ارز و ترخیص نشدن از گمرکات ما هنوز به این شرکت ها اطلاع ندادیم که داروها به سمت ایران حمل شود.»

این واردکننده در پاسخ به این سوال که با توجه به میزان داروی خریداری شده و میزان دارویی که هنوز به کشور حمل نشده است آِیا نیاز کشور رفع خواهد شد؟ گفت: «در گام اول به علت این دوره چندماهه که دارویی در کشور نبوده و وقفه ایجاد شده ‌است این نیاز تامین نخواهد شد. در حال حاضر بازار بسیار تشنه است و خواهان این اقلام، به خصوص بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها که ارتباط مستقیمی با اقتصاد گله‌ها دارند و مورد نیاز دامدارن و مرغداران هستند، البته  رفع نیاز کشور با ورود این داروها مشروط به این است که این سیکل واردات به طور دائم ادامه یابد و به شرایط سابق بازگردد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید