Iranian Agriculture News Agency

نقش تکنولوژی‌های نوین در رونق صنعت دامپروری

اغلب پرورش دهندگان بخش دام و طیور طی سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از تکنولوژی‌های نوین و فن آوری های مختلف در این صنعت می‌تواند نقش بسزایی را در رشد و ارتقای هرچه بهتر این صنعت ایفا کند.

نقش تکنولوژی‌های نوین در رونق صنعت دامپروری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، طبق اطلاعات منتج از سازمان جهانی خواروبار وکشاورزی طی سال های پیش رو میزان تقاضای انواع فراورده های پروتینی ناشی از  گوشت و مرغ بسیار افزایش خواهد داشت که برای تأمین این تقاضا باید به فکر ایجاد نوآوری و فناوری در این صنایع بزرگ و مهم بود.

نکته قابل تامل این است که این قبیل نوآوری‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که هم قابل دسترس‌ بوده و هم کارآمدتر واقع شده و بهره وری بیشتری داشته باشند. همچنین این نوع فناوری‌ها می‌توانند باحوزه زیست‌محیطی تلفیق شوند و اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزنند. 

طبق تحقیقات صورت گرفته در حوزه پرورش دام و طیور استفاده از تکنولوژی های فن آورانه می‌توانند یک در نوع مصرف مواد پروتینی و گوشت و مرغ نیز تأثیرگذار بوده و منجر به تحولات شگرفی در جامعه شود

بنا بر گزارشات سازمان جهانی کشاورزی تا سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل رشد جمعیت، میزان تولید انواع گوشت و مرغ تا چند برابر برابر افزایش پیدا خواهد کرد که باتوجه به ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و افزایش سطح درآمدمیزان مصرف گوشت و مرغ نیز بیشتر خواهد شد.

 جای خالی استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت پرورش دام و طیور

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت :در حال حاضر دامداران برای جبران این میزان تقاضا، منابع کمی در اختیار دارند که باید در مدت زمان کوتاهی این منابع توسعه قابل قبولی پیدا کنند، از این رو فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید خواهند توانست تا حد بسیار زیادی کمبود منابع را جبران کنند. این روزها بیش از هر زمان جای خالی استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت پرورش دام و طیور  احساس می‌شود. بسیاری از این تکنولوژی‌ها می‌توانند هم به سلامت دام و طیور کمک کنند و هم میزان خسارت وارده از بیماری دام زنده را تا حد زیادی کاهش دهند.

یاسر رحیمیان افزود :افزایش دقت عمل در پرورش دام و طیور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این نوع دامپروری دقیق با انواع سنسورهای بیومتریک و سیستم‌های نظارت بر حیوانات مزرعه یا دامپروری‌ها توسعه می‌یابد و به پرورش دام و طیور و تولید انواع گوشت و مرغ نیز سرعت می‌بخشد.

رحیمیان ادامه داد :حوزه دامداری ایران همانطور که در جهان صورت می گیرد باید با توسعه اطلاعات و داده‌های مورد قبول و تخصصی پیش رود تا از این طریق بتوان بهترین و ایده آل ترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها را ارائه داد. هر نوآور و مخترعی به اطلاعات گسترده در زمینه پرورش دام  و طیور در بازارهای مختلف جهانی و همچنین وضعیت سلامت آن‌ها در هر منطقه یا کشوری نیازمند است که به‌روز‌ رسانی این اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رحیمیان تصریح کرد :این داده‌ها می‌توانند در رشد پرورش دام نیز تأثیرگذار باشند و بستر صحیحی را برای تعیین استراتژی در‌خصوص نوع پرورش دام و تولید گوشت و مرغ در هر کشوری فراهم می کند. تمامی این اطلاعات و الگوها به صورت مستقیم در تولید محصولات و فرآورده‌های گوشتی در سطح ایران و حتی جهان منعکس می‌شوند و تاثیرگذار هستند. این نوع داده‌های تخصصی می‌تواند صنعت گوشت و فرآورده‌های آن را کارآمدتر کرده و دگرگون سازد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید