Iranian Agriculture News Agency

سرپرست مدیریت امور طیور و پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

توسعه پرورش شترمرغ در روستاهای استان همدان

سرپرست مدیریت امور طیور و پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به صنعت سودده پرورش شترمرغ گفت: توسعه پرورش شترمرغ به ویژه در روستاهای استان در دستور کار است چراکه علاوه بر صرفه اقتصادی، سوددهی بیشتری نسبت به دام سبک و سنگین دارد.

توسعه پرورش شترمرغ در روستاهای استان همدان

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، میثم پورطلوعی در تشریح پرورش شترمرغ در استان همدان گفت: شترمرغ به‌عنوان بزرگترین پرنده در دنیا با محصولاتی چون تخم نطفه‌دار، گوشت، پر و چرم بسیار مورد توجه پرورش‌دهندگان طیور قرار دارد. 

وی با بیان اینکه این پرنده مقاومت بالایی نسبت به بیماری‌ها همچنین به تنش‌های گرمایی، سرمایی و کم‌آبی دارد افزود: به همین دلیل در دمای منفی ۲۰ و مثبت ۳۰ درجه سانتیگراد مقاومت می‌کند.

سرپرست مدیریت امور طیور و پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در حال حاضر ۲۱ واحد پرورش شترمرغ با یک‌هزار و ۸۰۸ قطعه و پیش‌بینی تولید حدود ۷۵ تن گوشت در استان فعال است. 

وی با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ یک صنعت سودآور با ظریب تبدیل سه و نیم و میانگین وزن ۸۰ کیلوگرم طی ۶ ماه است، ادامه داد: تمام اعضاء و جوارح این پرنده قابلیت فروش و ارزش افزوده دارد.

پورطلوعی در ادامه به دیگر مزایای این پرنده اشاره کرد و گفت: نیاز به گردشگاه و عدم نیاز به چراگاه از مزیت‌های پرورش این پرنده به شمار می‌رود همچنین خوراک شترمرغ علوفه و کنستانتره است به طوری که نیاز به واردات خوراک خارجی کاهش می‌یابد. 

وی با بیان اینکه گوشت قرمز شترمرغ با خواص بی‌شمار جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است به نحوی که مصرف گوشت شترمرغ در حفظ سلامت تاثیر بسزایی دارد.

سرپرست مدیریت امور طیور و پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: توسعه پرورش شترمرغ به ویژه در روستاهای استان در دستور کار است چراکه علاوه بر صرفه اقتصادی، سوددهی بیشتری حدودا ۱.۶ نسبت به دام سنگین و ۴.۸ نسبت به دام سبک دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید