Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان خبر داد و گفت: طبق نقشه راه کشاورزی، این میزان به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در همدان

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، احمد بختیاری با ارائه گزارشی در بخش پرورش ماهیان زینتی در استان با اشاره به تعداد واحدهای فعال پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی، بیان کرد: در حال حاضر ۶۷ واحد پرورش ماهیان زینتی و سه واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالوی طبی در استان فعال است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید زالوی طبی تا پایان سال ۴۰۰ هزار قطعه و پیش‌بینی تولید ماهیان زینتی تا مرز پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه است، افزود: این میزان نشان از روند افزایشی تولیدات ماهیان زینتی در استان دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: تولیدات واحدهای پرورش زالوی طبی به ویژه در بخش‌های درمانی و بهداشتی و ماهیان زینتی بازار صادراتی دارد به طوری که غیرمستقیم به کشورهای عراق، ترکیه، ازبکستان و دیگر مقاصد صادراتی، ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پرورش ماهیان زینتی علاوه بر تولید صنعتی، فرصتی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی است، خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان زینتی در مقایسه با پرورش ماهیان خوراکی از مزیت‌هایی برخوردار است؛ همچون نیاز به فضایی معادل ۲۰ مترمربع از همین رو در فضاهای خانگی امکان تولید و پرورش مهیا است.

بختیاری با اشاره به اینکه تولیدات خانگی زیر ۵۰ هزار قطعه و بیش از ۵۰ هزار قطعه در قالب تولیدات صنعتی انجام می‌شود، گفت: هر ۲۰ هزار قطعه ماهی در این صنعت یک اشتغال مستقیم در پی دارد بنابراین علاوه بر صادرات و ارزآوری، اشتغال‌زایی از مزایای پرورش ماهیان زینتی است.

وی در بخش دیگر نیاز آبی این صنعت را بسیار محدود دانست و توضیح داد: زالوی طبی و ماهیان زینتی با کمترین میزان مصرف آب امکان تولید و پرورش دارند، همچنین در یکی از واحدهای پرورش زینتی با خلاقیت و کار تحقیقاتی و استفاده توام پرورش ماهی زینتی و گیاه، مصرف آب را بیش از ۷۰ درصد کاهش داده و این امر در راستای بهره‌وری آب مثمرثمر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، افزود: طبق نقشه راه کشاورزی، افزایش تولید این صنعت در استان از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه فعلی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه تا پایان برنامه سال ۱۴۰۶ می‌‍‌رسد.

وی یادآور شد: راهکاری‌های دستیابی به افزایش تولید، احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، افزایش تولید در واحد سطح، گسترش مشاغل خانگی و ایجاد مجتمع‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید