Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

صنایع سهم خود را در ترسیب کربن ادا کنند

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به لزوم ترسیب کربن تولیدی صنایع، بر لزوم مشارکت بخش صنعت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در راستای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی تأکید کرد.

صنایع سهم خود را در ترسیب کربن ادا کنند

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی در جلسه ستاد طرح مردمی یک میلیارد درخت که با حضور نمایندگان صنعت پتروشیمی برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین منابع پایه و خدادادی ما جنگل‌ها و مرتع هستند. از یک سو به دلیل تعهدی که به کشور داریم و از سوی دیگر به دلیل فشارهای رو به گسترش بین‌المللی در ردیابی، ترسیب کربن و تأثیر آن در تجارت، صنایع باید سهم خود را در راستای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی ادا کنند.

وی از سازمان محیط‌زیست خواست از شرکت‌های دانش‌بنیان برای محاسبه ردپای کربن ذیل برنامه یک میلیارد درخت برای حضور در کمیته اجرایی طرح دعوت کند و گفت: با ردیابی کربن این امکان وجود دارد تا به‌صورت تخصصی با گروه‌های مختلف صنایع ازجمله پتروشیمی‌ها، معادن و... برای ترسیب کربن تولیدی وارد گفت‌وگو شده و این گفت‌وگوها را تا بالاترین مقام هر دستگاه با حضور نماینده وزارت جهاد تا حصول نتیجه ادامه دهیم.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی بابیان این‌که این طرح یک تکلیف دولتی و بالاتر از آن یک تکلیف شرعی است گفت: در حال حاضر زحمات زیادی برای عملیاتی شدن این طرح کشیده شده است ولی به نظر می‌رسد باید در سازمان‌دهی و اجرای آن بازنگری شود.

وی افزود: حضور متخصصین در این طرح غنیمتی است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری باید از حضور آن‌ها برای طراحی این طرح بزرگ بهره‌گیری کند.

خاوازی بیان کرد: سازمان منابع طبیعی بخش کوچکی از پازل این طرح است و برای اجرای باکیفیت این پویش مردمی لازم است کمیته‌های تخصصی برنامه‌ریزی‌شده، شکل گرفته و تشکیل جلسه دهند و با بحث و بررسی و ارائه نتایج این گفت‌وگوها به ستاد، نقش مؤثری در پیش برد طرح داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور شخص وزیر جهاد کشاورزی در برخی از جلسات ستاد گفت: هر معاون وزیر دراین‌ارتباط اختیار تام دارد و می‌تواند در نقش یک وزیر عمل کند.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خواست که در اسرع وقت پیش‌نویس مصوبه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های قانونی طرح درختکاری آماده شود تا با هماهنگی با معاون اول رئیس‌جمهور به‌صورت ضرب‌الاجل و بدون طرح در کمیسیون‌های زیربنایی، در صحن دولت مطرح و زیرساخت‌های قانونی مورد نیاز این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: خروجی این مصوبه از هیأت دولت باید به‌گونه‌ای باشد که با مشخص کردن تکالیف، تمامی دستگاه‌ها را به مشارکت بطلبد و همه دستگاه‌های اجرایی نیز آماده همکاری باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید