Iranian Agriculture News Agency

رییس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی خبر داد؛

تولید نسل سوم قزل آلا SPF برای تولید تخم چشم زده کیفی

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی گفت که با حمایت و مشارکت معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری تیپ‌های مختلف قزل آلا در کشور جمع آوری و به گزینی شد، به طوری که نسل سوم قزل آلای SPF (عاری از بیماری) تولید شد که این اقدام به تدریج می‌تواند بر روند تولید کیفی در کشور اثرگذار شود.

تولید نسل سوم قزل آلا SPF برای تولید تخم چشم زده کیفی

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، محمود بهمنی افزود: برخی بر این باورند که تولیدات داخلی تخم چشم زده قزل آلا تولید داخل با قابلیت رقابت با تولید فرانسه را ندارد، اما براین باوریم که با اصلاح نژاد قزل آلا کیفیت مولدها افزایش می یابد که البته فعالیت های اصلاح نژادی به حمایت های دولتی بستگی دارد.

تولید نخستین کیت تشخیصی لکه سفید میگو در کشور

رییس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور گفت: برای نخستین بار کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو در کشور تولید می شود که به افزایش تولید این محصول کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرعت تشخیص بیماری توسط کیت داخلی بیش از ۲ برابر مشابه خارجی است، افزود: زمان تشخیص بیماری کله سفید میگو در کیت داخلی ۳,۵ ساعت است، در حالی که در مشابه خارجی مدت زمان آن حدود ۸,۵ ساعت است.

بهمنی با بیان اینکه سالیانه حدود یک‌هزار کیت در کشور استفاده می شد، اظهار داشت: تحریم مانع بزرگی برای واردات کیت های تشخیصی بود که البته هزینه های بالایی نیز در پی داشت، تا جایی که به تولیدکنندگان داخلی آسیب می زد، به طوری که در سال ۸۴ این بیماری کل صنعت میگو را از بین برد و اکنون با تولید آن در داخل این مشکلات برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کیت های وارداتی نداریم، تصریح کرد: کیت تشخیصی بیماری لکه سفید در کشور به قیمت ۵۰۰ دلار تولید می شود، اما واردات آن برای کشور یک‌هزار و ۲۰۰ دلار تمام می‌شد.

رییس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی اضافه کرد: در حال حاضر تولید کیت تشخیصی بیماری لکه سفید در کشور بومی شده است و مقابله با این بیماری می تواند تا ۳۵ درصد تولید میگوی کشور را افزایش دهد.

رشد ۴۰ درصدی بودجه تحقیقات شیلاتی نسبت به سال گذشته

وی گفت: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بودجه به موسسه تحقیقات شیلاتی کشور اختصاص یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته است. امسال نیز بودجه این موسسه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دارد اما به دلیل اینکه بخش عمده بودجه سازمان‌های تحقیقاتی صرف پرداخت حقوق و نگهداری مراکز می شود، چندان کفاف فعالیت های پژوهشی را نمی دهد.

شرایط اقلیمی و صیدهای غیرمجاز، عامل اصلی کاهش ذخایر آبزیان

بهمنی بیان‌ کرد: بحث ارزیابی ذخایر یکی از فعالیت های حاکمیتی سازمان شیلات و مرکز تحقیقات شیلاتی است، اما شرایط اقلیمی و صیدهای غیرمجاز باعث کاهش ذخایر آبزیان در دریای خزر و سواحل جنوب کشور شده است. البته در دریای خزر سالیانه به امر بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی مبادرت می شود، اما در سواحل جنوب کشور این امر امکان پذیر نیست.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: پیش از این برای تخمگیری ماهیان مولد از بین می رفتند، اما امروزه با روش های ابداعی محققین ایرانی مولدین زنده می مانند و تا چندین مرحله می توان از آنها تخمگیری کرد، در مجموع وضعیت ماهیان خاویاری دریای خزر خوب نیست.

وی اظهارداشت: تکثیر، حفظ و بازسازی گونه های ارزشمند ماهیان خاویاری از اهمیت بالایی برخوردار است و در اولویت قرار دارد.

دستیابی به فن‌آوری کیت تشخیصی بیماری VHS

بهمنی با بیان اینکه بیماری‌های آبزیان در حوزه های گرمابی، سردآبی و میگو تنوع دارد، گفت: این موسسه توانست با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس به کیت تشخیصی بیماری VHS دست یابد که می‌تواند در افزایش تولید و کاهش تلفات اثرگذار باشد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ادامه داد: بیماری HPND ویروسی و باکتریایی میگو یکی دیگر از بیماری ها است که موجب نکروز کبدی می شود که برای مبارزه با این بیماری یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، بیماری که سال گذشته در هرمزگان تلفات زیادی داشته است.

به گفته وی، همچنین بیماری KHV کپورماهیان نیز از دیگر بیماری ها است که برای کنترل آن اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید