Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح زراعت چوب یکی از راه‌های برون‌رفت خوزستان از بیکاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان این مطلب که طرح زراعت چوب خوزستان بر پایه مشارکت مردمی است گفت: اجرای این طرح، یکی از راه‌های نجات استان از بیکاری و توسعه زنجیره ارزش صنعت چوب است.

اجرای طرح زراعت چوب یکی از راه‌های برون‌رفت خوزستان از بیکاری

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، سید جمال موسویان در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی بیان کرد: طرح زراعت چوب در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در استان کلید خورده است.

وی با بیان اینکه این طرح در دومین سفر استانی رئیس جمهور به خوزستان مصوب شد گفت: عمده درختی که در این طرح در استان کاشته خواهد شد اکالیپتوس است.

موسویان با اشاره به مزیت‌های طرح زراعت چوب برای استان افزود: در این طرح توسعه زنجیره ارزش صنایع وابسته به چوب مد نظر است که زمینه اشتغال هزاران نفر را با سوددهی بسیار بالا به همراه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در استان، ۳۲۰ میلیون نهال در مدت زمان چهار سال در ۲۹۰ هزار هکتار عرصه بیابانی تعیین شده کشت خواهد شد.

وی گفت: طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با دستور رهبر معظم انقلاب از سال جاری آغاز شده است و به مدت چهار سال ادامه دارد.

موسویان به حمایت دولت در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: نهال به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تمامی اقشار جامعه در هر نقطه از استان می‌توانند در این طرح مهم شرکت کنند.

موسویان توضیح داد: در همین راستا استاندار خوزستان نامه‌ای برای موافقت دولت به‌منظور پرداخت تسهیلات به مردم استان برای اجرای این طرح ارسال کردند که درخواست پرداخت یک میلیارد و ۸۰ میلیون ریال به هر فرد در هر هکتار داده شده است.

وی گفت: هنوز جواب نامه داده نشده اما در صورت تایید، شاهد تحول چشمگیری در حوزه اشتغال‌زایی استان خواهیم بود.

موسویان خاطرنشان کرد: در برخی شهرهای شمالی استان در قالب این طرح درخت صنوبر و سپیدار نیز کشت می‌شود و در قالب طرح جنگل کاری اقتصادی نیز مجوز کشت درختان انجیر و نخل نیز به متقاضان داده خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اهمیت درختان در بارش باران، بیان کرد: درختان عامل بارور کردن ابرها می‌شوند و برای افزایش بارش باران باید به سمت توسعه فضای سبز و کوچک کردن عرصه‌های بیابانی پیش رفت.

موسویان با تاکید بر اینکه درخت‌داری از درختکاری بسیار مهم‌تر است، اضافه کرد: برخی دستگاه‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی وظیفه کاشت درخت را دارند که درخواست می‌شود به وظیفه خود در قبال مردم و استان عمل کنند.

وی یادآور شد: بسیاری از دستگاه‌ها با انجام طرح‌های خود باعث وارد شدن خسارت به طبیعت می‌شوند که طبق قانون باید ۱۰ تا ۲۵ درصد فضای در اختیار خود را به کشت درخت اختصاص دهند.

انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت نفت برای بیابان‌زدایی از ۱۵۰ هزار هکتار در خوزستان

موسویان افزود: در قالب مسئولیت‌های اجتماعی با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تفاهم نامه‌ای منعقد شد که به مدت سه تا پنج سال با اعتباری بالغ‌بر ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عملیات بیابان‌زدایی را در ۱۵۰ هزار هکتار خوزستان انجام دهد.

وی گفت: متاسفانه برخی شرکت‌ها در استان همکاری خوبی در کاشت درخت و توسعه فضای سبز ندارند.

انجام عملیات آبخیزداری در یک میلیون هکتار از اراضی خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: عملیات آبخیزداری در یک‌میلیون هکتار از اراضی استان با اعتباری بالغ‌بر ۳۵ هزار میلیارد ریال در مدت زمان سه سال در حال انجام است.

موسویان افزود: این طرح در شهرهای دارای حوزه آبخیز در حال اجرا است و در قالب این طرح ۴۰۰ بند کوچک‌ و بزرگ مهار سیل و جلوگیری از هدر رفت خاک ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: کاشت درخت در ۶۳ هزار هکتار از این میزان اراضی به‌منظور جلوگیری از فرسایش خاک انجام خواهد شد.

از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به‌عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده و شعار امسال "منابع طبیعی با مشارکت مردم و برای مردم" تعیین شده است.

در خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی وجود دارد که یک‌میلیون هکتار از این میزان جنگل خودرو است. خوزستان جزء ۱۱ استان زاگرسی کشور محسوب می‌شود.

یک‌میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در خوزستان وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار از این میزان کانون ریزگرد و ۳۵۰ هزار هکتار نیز ماسه روان است.

 

خبرنگار: ندا خاکی زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید