Iranian Agriculture News Agency

حمایت از تنوع آبزیان پرورشی در راستای پدافند غیرعامل

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: حمایت از تنوع در گونه‌های پرورشی، در راستای سیاست‌گذاری‌ها و اصول پدافند غیرعامل و کاهش آسیب‌پذیری صنعت شیلات کشور، افزایش تولید، تنوع محصول و توسعه بازار مصرف مورد تاکید است.

حمایت از تنوع آبزیان پرورشی در راستای پدافند غیرعامل

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مرتضی سوری در نخستین نشست شورای راهبردی توسعه شیلات خوزستان با تشریح آخرین وضعیت شیلات خوزستان در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان موجود در استان با موضوعات ماهیان گرمابی، پرورش ماهی در قفس، مجتمع‌های فعال و نیمه فعال آبزی پروری، میگو و آبزیان دریایی، صنایع شیلاتی و بازار، به فرصت‌های مطالعه شده و آماده سرمایه‌گذاری در زیر بخش شیلات در خوزستان پرداختند.

وی افزود: برای دستیابی به رشد و شکوفایی سریع و پایدار در صنعت شیلات، اشتغال‌زایی، ارزآوری، ایجاد امنیت غذایی، بهبود معیشت مردم و برون رفت از چالش‌ها و مسائل پیش رو، تقویت و افزایش تعامل و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مورد نیاز است.

سوری با اشاره به اهمیت زنجیره‌های تولید و زنجیره‌های ارزش انواع آبزیان پرورشی در استان یادآور شد: تکمیل و تقویت تمام حلقه‌های این زنجیره‌ها به‌صورت متوازن با مشارکت بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی میسر می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: با اشاره به ضرورت ایجاد تنوع گونه‌ای در تکثیر و پرورش آبزیان گفت: حمایت از تنوع در گونه‌های پرورشی، در راستای سیاست‌گذاری‌ها و اصول پدافند غیرعامل و کاهش آسیب‌پذیری صنعت شیلات کشور، افزایش تولید، تنوع محصول و توسعه بازار مصرف مورد تاکید است.

سوری توضیح داد: مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان یک طرح تولیدی با مشارکت مردمی (درقالب تعاونی‌های تولیدی) به‌منظور افزایش تولید مواد پروتئینی مورد نیاز کشور، در شهرستان کارون و در 10 کیلومتری جاده اهواز-آبادان واقع شده است.

وی مهم‌ترین اهداف احداث این مجتمع تولیدی که در دو فاز طراحی شده است را ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، تامین بخشی از گوشت سفید و افزایش میزان سرانه مصرف ماهی، بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور و جلب سرمایه ها و تشویق مردم به آبزی پروری برشمرد.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: سطح زیر کشت در این مجتمع دو هزار و 114 هکتار بوده و در سال گذشته بالغ‌بر 10 هزار تن ماهی گرمابی تولید شده که اشتغال دو هزار و 142 نفر را فراهم کرده است.

به گفته سوری در صورت تکمیل این پروژه دو هزار و 700 نفر اشتغال و 14 هزار و 500 تن به تولیدات شیلاتی استان اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: مسائلی از جمله تامین اعتبارات لازم برای اجرا، تکمیل و اصلاح زیر ساخت‌های مجتمع پرورش ماهی آزادگان نظیر جاده دسترسی، احداث پست برق و برق رسانی به فاز ۲ مجتمع آزادگان، نصب کنتورهای حجمی آب، صدور پروانه بهره‌برداری آب و اخذ مجوزهای محیط زیستی (ماده ۲۳) جهت انجام پروژه‌های عمرانی در دستور کار جدی برای پیگیری قرار دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید