Iranian Agriculture News Agency

آغاز واکسیناسیون رایگان سراسری علیه بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین خوزستان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان از آغاز واکسیناسیون رایگان سراسری علیه بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین خوزستان خبر داد.

آغاز واکسیناسیون رایگان سراسری علیه بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد آنتیک چی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان با اعلام این خبر گفت: واکسیناسیون دام‌های سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین باهدف پیشگیری و کنترل این بیماری از اول آذرماه سال جاری آغاز و به مدت 60 روز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در این واکسیناسیون سراسری 350 هزار رأس دام سنگین ( شامل گاومیش، گاو و گوساله ) در این طرح علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شوند.

آنتیک چی خاطرنشان کرد: لمپی اسکین ازجمله بیماری‌های ویروسی در دام سنگین (گاو و گوساله) است که با تشکیل ندول‌های جلدی در سطح بدن دام مشخص می‌شود و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری وارد کند.

وی افزود:  انتقال بیماری لمپی اسکین بیشتر از طریق حشرات ناقل رخ می‌دهد و با توجه به بروز این بیماری در فصول بهار و تابستان که فصل فعالیت حشرات و بندپایان است، واکسیناسیون قبل از شروع فصول مذکور ضروری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: واکسیناسیون به‌موقع، انجام ضدعفونی، سم‌پاشی به‌صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری ازجمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری لمپی اسکین است.

وی از دامداران خواست در صورت بروز بیماری لمپی اسکین در واحدهای دامداری، نسبت به قرنطینه کردن دام اقدام کنند.

بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید