Iranian Agriculture News Agency

واکسیناسیون رایگان بیماری نیوکاسل در طیور بومی گتوند

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان گتوند گفت: با پایان طرح واکسیناسیون رایگان نیوکاسل طیوربومی، تعداد 45 هزار قطعه طیور بومی شامل مرغ، خروس، کبوتر و بوقلمون به روش آشامیدنی واکسینه شد.

واکسیناسیون رایگان بیماری نیوکاسل در طیور بومی گتوند

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، هادی احمدفخرالدین بیان کرد: این عملیات با اولویت روستاهای پر خطر و پر جمعیت به‌منظور جلوگیری از سرایت به مرغداری‌های صنعتی و کمک به معیشت جامعه روستایی به‌صورت رایگان انجام شد.

وی افزود: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی و کشنده در پرندگان است که قابل انتقال به انسان نیست و در پرندگان با علائم تنفسی (تنگی نفس، سرفه)، نشانه‌های عصبی (افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، به دور خود چرخیدن)، و علایم گوارشی ( اسهال سبز) بروز می‌کند.

وی با بیان  اینکه شیوع این بیماری می‌تواند در مدت زمان کوتاه تلفات زیادی در پی داشته و خسارت زیادی را به صنعت طیور وارد کند، ادامه داد: مهم‌ترین اصل در پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون گله‌های صنعتی و بومی است.

 نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به‌صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید