Iranian Agriculture News Agency

به منظور کاهش مصرف کودهای نیتروژی در کشاورزی:

شاخص‌های استاندارد ماشین‌های کم مصرف در کشاورزی

نتیجه‌گیری جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد الهام‌گیری از معیارهای مشابه در استانداردهای صنعت خودرو که به بالا بردن راندمان سوخت منجر می‌شود .و. بکارگیری از آنها در تولید کودهای شیمیایی می‌تواند مزیت‌های اقتصادی معادل 5 تا 8 میلیارد دلار به خصوص در کشت ذرت به همراه داشته باشد.

شاخص‌های استاندارد ماشین‌های کم مصرف در کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از ساینس دیلی٬ دیوید کانتر استاد مطالعات محیط زیست در دانشگاه نیویورک و تیم سرچینگر پژوهشگر دانشگاه پرینستون٬ این تحقیق را در مجله پایداری طبیعت منتشر کرده‌اند. آنها در این تحقیق تاثیر احتمالی قانونی را بررسی کرده‌اند که به جهت کاهش انتشار نیتروژن در کودهای شیمیایی خواهد بود. آنها نمونه‌ای بر اساس شاخص‌های «الگوی میانگین مصرف سوخت» ساخته که به منظور مصرف بهینه سوخت در خودروهای آمریکایی بکار می‌رود.

در این گزارش آمده است که: «استفاده از روش الگو میانگین مصرف سوخت برای کاهش آلودگی نیتروژن می‌تواند برای تولیدکنندگان کودهای شیمیایی مزیت‌های بسیاری داشته باشد. آنها یاد می‌گیرند کجا و چگونه از کودهایی با بهره‌وری بالا استفاده کنند و در نهایت می‌توانند کودهای نیتروژن‌داری را برای محصولات مشخص٬ در شرایط آب و هوایی و خاک مختلف تولید کنند».   

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی نیتروژنی یکی از بزرگترین نگرانی‌ها برای محیط زیست به شمار می‌رود. بخش بزرگی از آلودگی نیتروژنی از استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در مزارع تولید می‌شود. خیلی‌ها معتقدند به دلیل چالش‌های موجود در شیوه‌های کشاورزی٬ کنترل و اجرای قوانینی که برای کاهش این منبع آلودگی وضع شده‌اند هیچ پیشرفتی نداشته است.

مشاهدات این دو محقق نشان می‌دهد که « لابی‌های کشاورزی در تمام کشورها قدرت سیاسی بسیار زیادی دارند. به همین ترتیب٬‌ وضع قوانین جدید برای سازگاری بیشتر با محیط زیست به طور کامل باید بررسی شود تا قانع‌کننده باشند». کانتر و سرچینگر در تحلیل خود به سراغ استاندارهای مصرف بهینه سوخت رفته‌اند که تمرکز اصلی آن روی صنعت خودروست تا مصرف‌کنندگان. آنها همچنین ارزیابی کرده‌اند که آیا صنعت تولید کودهای شیمیایی می‌تواند مرکز توجه قانون‌گذاری برای نیتروژن باشد یا نه.

این دو محقق به طور مشخص تاثیر احتمالی افزایش نسبت کودهای با بهره‌وری بالا را با کودهای سنتی و با هدف مشخص استفاده بهینه از پیشرفت تکنولوژی در صنعت کشاورزی بررسی کرده‌اند. هندوستان از سال 2015 از این قوانین پیروی می‌کند.

قیمت کودهای با بهره‌وری بالا همانند خودروها ممکن است برای کشاورزان گران باشد٬ اما با این حال سود بیشتری به همراه خواهد داشت چون به مقدار کمتری از آن برای پرورش محصولات نیاز  است؛ همانطور که ماشین‌های کم مصرف به بنزین کمتری نیاز دارند. چندین شرکت تولیدکننده کود شیمیایی با بهره‌وری بالا توانسته‌اند رابطه کاهش استفاده از نیتروژن و افزایش محصولات و کیفیت آنها را ثابت کنند اما از آنها تنها برای 12درصد زمین‌های کشت ذرت استفاده می‌شود.

محققان در این تحلیل به بررسی موردی صنعت ذرت آمریکا پرداخته که 33 میلیون هکتار از زمین‌های زراعی را به خود اختصاص داده و بیشترین میزان مصرف نیتروژن را دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بالا بودن شاخص‌های بهره‌وری٬ بسته به مجموعه استانداردها٬ میزان سودآوری را تا سال 2030 به 5 تا 8 میلیارد می‌رساند که مزایای بسیاری برای کشاورز٬ صنعت٬ محیط‌زیست و سلامت انسان خواهد داشت.

به گفته این محققان بکارگیری و اعمال این استانداردها در صنعت کشاورزی مهم‌تر از صنعت خودروست. آنها معتقدند قوانین مربوط به استفاده از تکنولوژی در صنایع گزینه خوبی برای کاهش مصرف نیتروژن است حتی زمانی که از خاک کره زمین برای تولید مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم.

  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید