Iranian Agriculture News Agency

با بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین:

بازار بادام و پسته آمریکایی به دنبال مشتری جدید

چین تعرفه‌های خشکبار را از ۵درصد به ۴۵درصد افزایش داده است

آجیل و خشکبار آمریکا در دنیا طرفداران بسیاری دارد. آمریکا بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خشکبار مانند بادام،‌گردو و گردوی گرمسیری یا پکان است. به همین دلیل تجارت جهانی برای صنعت خشکبار این کشور بسیار مهم است.

بازار بادام و پسته آمریکایی به دنبال مشتری جدید

به گزارش ایانا به نقل از سی‌ان‌ان، وضع تعرفه‌های سنگین کالاهای وارداتی از طرف چینی‌ها در مقابله به مثل با آمریکا و تهدید‌های مشابه هندوستان باعث شده تا بسیاری از کشاورزان آمریکایی از قدم بعدی خود مطمئن نباشند. نوسانات بازار فروش خشکبار باعث شده تا کشاورزان از خرید تجهییزات جدید امتناع کنند و خیلی‌ها هم کاشت درختان جدید را متوقف کنند.

این جنگ تجاری ضرر بسیاری برای کالیفرنیا به همراه دارد چون درختان بادام و پسته در این ناحیه پرورش داده می‌شوند.

بر اساس گزارش انجمن بادام کالیفرنیا،‌ این ایالت بیش از 80درصد بادام دنیا را تولید و 70درصد آن را صادر می‌کند. انتظار می‌رود میزان تولید امسال به بیش از یک میلیون تن برسد که رقمی بی‌سابقه است.

به گفته ریچارد وایکات، مدیر عامل این انجمن، برای برقراری روابط تجاری خود با چین بیش از دو دهه تلاش کرده‌ایم که ارزش آن به 600 میلیون دلار می‌رسد. 9درصد از بادام‌های آمریکا به چین صادر می‌شوند.

از وقتی که آمریکا تعرفه‌های سنگیین بر آلومینیوم و فولاد را وضع کرد،‌ چین هم دو بار تعرفه‌های واردات خشکبار را در ماه‌های اخیر افزایش داده است.

وایکات می‌گوید به همین دلیل است که صادرات خشکبار در ماه‌های می و ژوئن کاهش یافته است. همچنین میزان تعهدات قانونی برای محصولات جدید- محصولاتی که فروخته شده اما هنوز صادر نشده‌اند- در ماه‌های می،‌ ژوئن و جولای نسبت به سال گذشته «کاهش قابل‌توجهی» داشته است.

وایکات با اشاره به شایعات کاهش قیمت می‌گوید: «تولیدات بیشتری در راه است و در این فضا نیاز به مشکلات تجاری بیشتری نداریم.»

استوارت ولف اطمینان دارد که می‌تواند 10هزار تن بادامی را که در شرکت کشاورزی ولف در فرسنو کالیفرنیا تولید می‌کند بفروشد. ولف میزان کمی از محصولات خود را به چین صادر می‌کند و می‌خواهد با کشورهای دیگر تجارت کند. او معتقد است که این مسیر اشتباه است.

ولف می‌گوید: «اقتصاد رو به رشد چین و بالا رفتن قدرت خرید طبقه متوسط باعث شده تا مصرف بادام بیشتر شود. چین، بازار هدف بزرگی برای صنعت ما به شمار می‌رود که حالا در معرض خطر قرار گرفته است. »

ولف پسته هم پرورش می‌دهد. با افزایش رقابت در بازار چین برای این کالای آمریکایی، نگرانی ولف درباره تاثیر تعرفه‌های چینی‌ها بیشتر شده است. چین تعرفه‌های خشکبار را از 5درصد به 45درصد افزایش داده است.

دوستان ولف که در بازار فروش پسته کار می‌کنند و خشکبار را از طرف کشاورزان می‌فروشند می‌گویند که امسال هیچ خشکباری به چین نفروخته‌اند. این تغییر بزرگی نسبت به سال گذشته است که 50هزار تن فروش کرده‌اند. این میزان نزدیک به نیمی از کل تولید امسال است.

تمام این عوامل باعث شده تا ولف برای کشت بیشتر درختان خود شک داشته باشد. او می‌گوید: «پسته و بادام جدید نمی‌کارم تا ببینم اوضاع چه می‌شود».

کشاورزان دیگر به دنبال بازارهای جدید می‌گردند.

آر.جی.لامار یکی از بزرگترین مزارع کشت پکان به وسعت 930 هکتار در ایالت جورجیا را دارد. او 60درصد محصولات خود را به چین میفروشد اما  از زمانی که  تعرفه‌های پکان از 7درصد در سال گذشته به 47درصد رسیده است به دنبال کشت بذرهای دیگری می‌گردد.

لامار با آگاهی از این موضوع که مزرعه‌اش به تجارت با یک کشور وابسته است، چند سال پیش مغازه‌ای برای فروش اسنک راه‌اندازی کرد. او حالا بیشتر برای جذب مشتری داخلی تلاش می‌کند.

دولت ترامپ آگاه است که جنگ تجاری جهانی به صنعت کشاورزی آمریکا آسیب می‌رساند. ماه گذشته، مسئولان اعلام کردند بسته کمکی 12 میلیاردی را به بعضی از کشاورزان اعطا می‌کند. اما بسیاری از کشاورزان معتقدند که این بسته تفاوت خاصی ایجاد نخواهد کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید