Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی مدیر عامل کشت و صنعت مغان:

رکورد تولید گندم را جابجا می‌کنیم

مدیر عامل کشت و صنعت مغان با اشاره به تامین نشدن 55 درصد حقابه مزارع و باغات کشت و صنعت مغان و اقدامات انجام شده برای کنترل تبعات کم‌آبی پیش‌بینی کرد: امسال در این مجموعه رکورد تولید گندم جابجا شود.

رکورد تولید گندم را جابجا می‌کنیم

قاسم محمدی در ارتباط با تولید محصولات زراعی در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به خبرنگار ایانا گفت: از ۲۳ هزار هکتار زمین در اختیار شرکت، ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار به مزارع اختصاص یافته است. 

قاسم محمدی

وی خاطرنشان کرد: ما حدود ۳۰ ماه پیش این مزارع را از بخش خصوصی با عملکرد ۳/۲ تن تولید گندم تحویل گرفته و با توسعه بهروری، در سال ۱۴۰۰ رکورد پنج تن و سال گذشته 6/8  تن تولید گندم را ثبت کردیم.

محمدی با اشاره به عدم تامین 55 درصد حقابه دشت مغان در سال جاری، از سدهای میل مغان، سد خداآفرین، و نهایتا کاراکورت در ترکیه، گفت: مزارع و باغات مجتمع تنش‌های آبی سنگینی را تجربه کردند. مزارع شرکت در فروردین ماه به مدت ۱۰ و در چند روز گذشته بخش‌هایی از آن به مدت چهار روز آب نداشتند.

وی توضیح داد: برای مدیریت این بحران ۲۲ دستگاه پمپاژ خریداری کردیم و با کار شبانه روزی عوامل انسانی، مدیریت زراعت، مدیریت کارگری و پمپاژ و مدیریت مصرف آب، توانستیم این ضایعه را مهار و این نقیصه را جبران کنیم. در شرایط فعلی پیش‌بینی ما این است که در سال جاری نیز رکورد تولید گندم را جابه‌جا کنیم.

محمدی اعلام کرد: 10 هزار و 28 هکتار مزارع زیر کشت پاییزه ما بود که از این مساحت، 3800 هکتار به گندم آبی، 1500 هکتار کلزا و باقی مساحت زیر کشت به چغندر قند، سویا، علوفه، جو، و سایر مایحتاج دامپروری اختصاص دارد که در حال حاضر برداشت آن آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی تمرکز زراعت و الگوی کشت مجتمع را روی کشت پاییزه گذاشتیم تا بتوانیم در شرایط فعلی آب مورد نیاز را تامین کنیم. در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید ما به کشت پاییزه و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به کشت بهاره اختصاص دارد. 

تهاتر گونه‌های مقاوم به کم‌آبی با اسپانیا

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در ادامه به تشریح وضعیت باغات شرکت پرداخت و گفت: وسعت باغات این مجموعه بیش از 2300 هکتار  است که نیمی از این مساحت در طی نیم قرن از بین رفته بود. ما طی دو سال گذشته بازسازی ۵۰۰ هکتار آن را آغاز کردیم. ۳۰۰ هکتار کشت کامل و جوان‌سازی باغات گیلاس، زیتون، سیب و گلابی انجام شده و ۲۰۰ هکتار نیز در حال بازسازی است. در حالی که هیچ بهسازی در ۵۰ سال گذشته در باغات انجام نشده بود.

وی افزود: در کنار این فعالیت‌ها، مرکزیت کشت بافت، باغ مادری و نهالستان نیز راه‌اندازی شد و امروز شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان یکی از تولیدکنندگان مهم نهال در کشور و منطقه است که با کشور صربستان و به زودی با اسپانیا و همچنین در داخل کشور با استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و گیلان، برای شناسایی و گسترش گونه‌های مقاوم به کم‌آبی و زودبارده تهاتر خواهد داشت.

محمدی گفت: در سال جاری با وجود شرایط خشکسالی پیش‌بینی ما برداشت بیش از ۵ هزار تن میوه سردرختی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید