Iranian Agriculture News Agency

گلشاهی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

فعالیت 11 واحد مکانیزه فرآوری محصولات شیلاتی در کشور

استقبال کشورهای شرق آسیا از میگوی ایرانی

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، برابری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: در دهه 80 واحدهای مکانیزه شیلاتی صفر بوده اما در حال حاضر حدود 11 واحد تمام مکانیزه تولید فرآورده‌های شیلاتی داریم که در استان‌های مختلف پراکنده‌ شده‌اند و تعداد بسیاری واحد دارای کد رجیستری برای صادرات به روسیه، چین و اتحادیه اروپا هستند که این مسئله نکته قوتی برای کشور است و می‌توانیم از طریق واحدهای فرآوری مناسب، کار صادرات محصولات شیلاتی را انجام دهیم.

فعالیت 11 واحد مکانیزه فرآوری محصولات شیلاتی در کشور

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، برابری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با صادراتت محصولات شیلاتی اظهار کرد: محصولات شیلاتی از گذشته تاکنون ارزآور و صادرات محور بوده‌اند. 

وی افزود: بر اساس توسعه‌ای که در سازمان شیلات رخ داد ما روند رو به رشدی را در زمینهٔ صادرات محصولات شیلاتی با تکیه‌بر محصولات آبزی‌پروری داشته ایم و در این حوزه در هر بخش که افزایش تولید پیدا کردیم، توسعه صادرات را هم به دنبال داشته است.

گلشاهی با اشاره به گستردگی پرورش آبزیان در کشور خاطرنشان کرد: توسعه پرورش ماهیان گرمابی را در نقاط مختلف کشور به‌خصوص در 4 استان گیلان، مازندران،‌ گلستان و خوزستان داریم و صادرات این محصولات را به عراق و افغانستان داشتیم که در حال حاضر هم در حال انجام است.

وی افزود: در میزان صادرات نوساناتی داشتیم که به دلیل ناامنی در بازارهای هدف اتفاق افتاد اما در حال حاضر با آرامش منطقه، صادرات تداوم پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، برابری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: ما محصولات را هم به‌سوی کیفی‌ شدن پیش بردیم تا برای صادرات مناسب‌تر شوند.

حل معضل بازارهای صادراتی و افزایش پرورش میگو

گلشاهی با اشاره به این نکته که پرورش میگو طبق استانداردهای اتحادیه اروپا است، تصریح کرد: با توجه به اینکه پایه‌گذاری میگو پرورشی بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا بوده، بسیاری از واحدهای پرورش میگو کد EC دریافت کرده اند و می‌توانند محصولات خود را صادر کنند.

وی افزود: با اقدامات بسیاری که در زمینهٔ بازارهای صادراتی انجام شد، توانستیم برای این محصول بازارهای هدف مطلوبی فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، برابری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در رابطه با افزایش تولید میگو اذعان کرد: از آغاز دهه 90 به لحاظ توسعه کمی تولید میگو در کنار مبحث کیفی آن، پیشرفت خوبی داشته ایم و به‌تدریج از حدود 10 هزار تن تولید میگوی پرورشی به سمت 14 هزار تن و در سال گذشته تا حدود 47 هزار تن پیش رفتیم و این در شرایطی بود که در کنار افزایش تولید با مشکل بازار مواجه نشدیم.

وی افزود: در حال حاضر بازار روسیه، چین، کره جنوبی و ویتنام به بازارهای صادراتی ما اضافه شدند و سرمایه‌گذاری در این صنعت را توجیه‌پذیر کردند.

گلشاهی عنوان کرد: تولیدکنندگان برای تولید بهتر و بیشتر، کنسرسیوم‌هایی را به‌صورت داخلی تشکیل داده اند تا تأمین نهاده‌ها از قبیل لارو میگو، خوراک و بخشی از هزینه‌های جاری را برای پرورش‌دهنده تأمین کنند و در مقابل محصول پرورش‌دهندگان را برای ارسال به بازارهای هدف در اختیار بگیرند.

وی تاکید کرد: طبق پیش‌بینی سازمان شیلات برای سال 98، اگر تا 80 هزار تن پرورش میگو هم داشته باشیم، صادرات آن با مشکل مواجه نخواهد شد و ظرفیت صادراتی برای میگو وجود دارد.

تغییر رویکرد توزیع میگو در بازار داخلی

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، برابری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در خصوص توجه به بازار داخلی برای مصرف میگو خاطرنشان کرد: از اوایل دهه 80 هم اقداماتی برای بهبود بازار داخلی در زمینهٔ مصرف میگو انجام شد که در این بخش، بسته‌بندی‌ها از لحاظ مقداری اصلاح شد و از بلوک‌های دو کیلویی میگو که استفاده از آن سخت بود و باعث کاهش کیفیت میگو می‌شد به بسته‌بندی‌های کوچک یک وعده‌ای برای خانوارها تبدیل شد.

وی افزود: با همکاری واحدهای فرآوری غیردولتی، میگو به‌صورت کاملاً آماده مصرف و در اوزان 200 گرم، 250 گرم، 450 گرم، 500 گرم، بسته‌بندی تک فریز، پاکتی و حتی نیمه پخت شده لیوانی و ناگت میگو وارد بازار شد.

گلشاهی ادامه داد: همزمان با این کار صنایع هم به‌خوبی توسعه پیدا کردند و رو به مکانیزه شدن پیش رفتند.

وی در رابطه با توسعه واحدهای مکانیزه فرآوری گفت: در دهه 80 واحدهای مکانیزه شیلاتی صفر بوده اما در حال حاضر حدود 11 واحد تمام مکانیزه تولید فرآورده‌های شیلاتی داریم که در استان‌های مختلف پراکنده‌ شده‌اند و تعداد بسیاری واحد دارای کد رجیستری برای صادرات به روسیه، چین و اتحادیه اروپا هستند که این مسئله نکته قوتی برای کشور است و می‌توانیم از طریق واحدهای فرآوری مناسب، کار صادرات محصولات شیلاتی را انجام دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، برابری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: عمده واحدهای فرآوری در استان‌های ساحلی متمرکز بودند اما در حال حاضر در تمام استان‌های کشور پراکنده هستند و اولین صادرات محصولات شیلاتی به روسیه هم از طریق استان‌های کردستان و البرز که غیر ساحلی هستند، انجام شد.

گلشاهی تاکید کرد: توسعه بازارهای صادراتی مرهون همکاری‌های بسیار خوب وزارت جهاد کشاورزی با سازمان شیلات ایران و صادرکنندگان است.

 

گفتگو از عطیه حاجی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید