Iranian Agriculture News Agency

با تخفیف فواصل بهداشتی مراکز تولیدی و صنایع وابسته به دام، طیور و آبزیان محقق شد:

تسهیل صدور مجوز برای فعالان صنعت دام و طیور

رئیس سازمان دامپزشکی از جمع بندی وارائه پیشنهاد کارشناسی این سازمان در ارتباط با حرائم بهداشتی مراکز تولیدی و صنایع وابسته به دام، طیور و آبزیان به وزیر جهاد کشاورزی طی هفته آتی خبر داد.

تسهیل صدور مجوز برای فعالان صنعت دام و طیور

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی نوروزی در نشست خبری خود درباره فواصل و حریم‌های بهداشتی مراکز تولیدی و صنایع وابسته دام، طیور و آبزیان بابیان این‌که طبق مطالعه و استفاده از تجربه پنج کشور مهم و پیشرو در حوزه دام فواصل حرایم بهداشتی جدید تعیین‌شده است، بر تسهیل سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور درنتیجه این اقدامات تأکید کرد.

وی گفت: برای تعیین این حریم‌ها، نظرات تشکل‌ها، وزارتخانه‌های مربوط و نهادهای حاکمیتی جمع‌بندی شده و طی هفته آتی به وزیر جهاد کشاورزی تقدیم خواهد شد. سازمان دامپزشکی در این بازه زمانی همچنان نظرات و پیشنهادات ذی‌نفعان در این حوزه را پذیرفته و در این جمع‌بندی لحاظ خواهد کرد و پس از تائید وزیر جهاد کشاورزی و طرح در هیئت دولت، به‌زودی مصوبه هیئت‌وزیران برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدوده روستاها، بدون اخذ مجوز بلامانع است. بدیهی است برحسب وظیفه ذاتی این سازمان، نظارت بهداشتی بر دام‌های روستایی در قالب واکسیناسیون، سم‌پاشی و فعالیت‌های ترویجی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: حریم استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام با پارک‌های ملی، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، عرصه‌های طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش و قنوات نیازمند به استعلام از سازمان حفاظت محیط‌زیست و در حریم سکونتگاه‌ها، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌آهن و ... نیازمند اخذ مجوز از سازمان شهرسازی است.

نوروزی ادامه داد: برای راه‌اندازی مراکز تولیدی در حریم خطوط انتقال برق، خطوط لوله آب و گاز و ... نظر وزارت نیرو و وزارت نفت ملاک خواهد بود. حریم استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته دام در حریم کارخانه‌های بسته‌بندی، بهداشتی، آرایشی، صنایع غذایی و ... در کمیته فنی سازمان غذا و دارو تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به حساسیت مراکز پرورش مرغ لاین و اهمیت آن‌ها در تأمین امنیت غذایی کشور، فواصل این‌گونه مراکز تولیدی با سایر مکان‌های تولیدی و صنعتی همچنان مانند گذشته است و تغییری نکرده است.

به گفته وی مراکز صنعتی وابسته به دام ازجمله کشتارگاه‌ها، کارخانه جات خوراک دام و طیور، کارخانه جات تولید دارو و...می‌توانند بدون رعایت حریم نسبت به مرکز مشابه خود اقدام به راه‌اندازی مراکز جدید کنند ولی فواصل مربوط به مراکز پرورش کاهش پیدا نکرده است.

نوروزی گفت: بسته به شرایط جغرافیایی، آب‌وهوا، حجم مراکز تولید، شرایط بهداشتی مراکز، شرایط شیوع بیماری‌ها و ... کمیته‌های استانی می‌توانند فاصله مراکز تولیدی را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید