Iranian Agriculture News Agency

درنتیجه تعهد شرکت پشتیبانی امور دام به حمایت از جامعه بهره‌بردار از صنعت دام و طیور محقق شد:

بازگشت آرامش به صنعت دام و طیور

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور سیاست‌های حمایتی این شرکت باهدف توسعه صنعت دام و طیور کشور خبر داد.

بازگشت آرامش به صنعت دام و طیور

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد بابیان این‌که سیاست جدید شرکت پشتیبانی امور دام حمایت همه‌جانبه از جامعه دامپروری و مرغداران کشور است افزود: این سیاست طی 6 ماه گذشته از طریق فروش نهاده مدت‌دار، تولید قراردادی با زنجیره‌ها، ایجاد آرامش حداکثری در بازار نهاده‌ها و استفاده از پتانسیل بازار بدهی با مکانیزه تأخیری استمهال باقدرت دنبال شده و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که این شرکت طی سال گذشته نزدیک به چهار میلیون تن نهاده شامل جو، ذرت و کنجاله سویا، به‌نظام بهره‌برداری دام و طیور کشور کرده است، توضیح داد: در شش‌ماهه دوم سال گذشته نزدیک به 900 هزار تن جو، یک و نیم میلیون تن ذرت به‌صورت مدت‌دار با چک و سفته و ضمانت‌نامه بانکی به جامعه هدف بهره‌بردار عرضه‌شده و از بیش از یک‌میلیون تنی سویای عرضه‌شده طی سال قبل، حدود 100 هزار تن کنجاله سویا به‌صورت نسیه به بهره‌برداران واگذارشده است.

شیرزاد ادامه داد: درمجموع بیش از 87 درصد فروش نهاده جو، 75 درصد فروش ذرت و 12 درصد کنجاله سویا به‌صورت مدت‌دار سه تا شش‌ماهه و در برخی استان‌های محروم هشت‌ماهه، به دامداران و مرغداران محترم کشور تحویل داده‌شده است که رکوردی بی‌سابقه درفروش نهاده‌های کشور با این الگوی حمایتی جدید محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأکید کرد: این سیاست‌های حمایتی باقدرت و توان بیشتر در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت تا آسیب‌های گذشته ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور، عدم تزریق سرمایه در گردش مکفی به صنعت دام و طیور و کشتار دام مولد و تعطیلی واحدهای کوچک و متوسط تعدیل و صدمات تا حدودی جبران شود.

وی ادامه داد: نتایج این سیاست‌های حمایتی تاکنون بازگشت بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط دام و طیور به چرخه تولید کشور، اطمینان خاطر مرغداران و دامداران از وجود و وفور نهاده و آرامش بازار طی شش ماه گذشته، رشد تولید گوشت سفید، تزریق امید و روحیه مثبت تولید در بین جامعه بهره‌برداران کشور، دیرکشتاری در دام سبک، تشویق به پرواربندی گوساله پای پروار، تشویق به جوجه ریزی تا 152 میلیون قطعه، افزایش وزن مرغ‌هایی که امروزه روانه کشتارگاه‌ها می‌شوند، افزایش ذخایر گوشت کشور، جلوگیری از کشتار دام مولد و رشد اشتغال در صنعت دام و طیور و ایجاد سپهری امیدوارانه در میان ذی‌نفعان جامعه دامپروری و مرغدار کشور است.

خرید مازاد مرغ تولید داخل از مرغداران و فعالان صنعت طیور کشور

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور بابیان این‌که این شرکت در شش‌ماهه دوم سال 1402 حدود 31 هزار تن مرغ و از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود 6000 تن مرغ از بازار جمع‌آوری و ذخیره کرده است گفت: خرید از همه اتحادیه‌های استانی، زنجیره‌ها و واحدهای مرغداری متقاضی در جریان است. تاکنون بیش از 600 میلیارد تومان به مرغداران کشور به‌صورت نقدی پرداخت‌شده و قریب به 520 میلیارد تومان به اشکال تولید قراردادی و تهاتر مرغ با نهاده همچنان ادامه دارد.

وی افزود: سیاست‌های بازرگانی شرکت طی شش‌ماهه دوم سال 1401 با تغییر جهت اساسی در جهت تأمین ذخایر استراتژیک کشور با خرید مرغ تولیدشده در داخل و حمایت از مرغدار داخلی و ترویج تولید قراردادی طیور بوده است. در حال حاضر ذخایر راهبردی مرغ را از تولیدکنندگان داخلی تأمین و انبارش می‌کنیم و در تلاشیم که امسال این اتفاق مهم برای صنعت دامپروری و تولید گوشت قرمز هم محقق شود. چنانکه از دو ماه پیش در فراخوان‌های عمومی بین‌المللی شرکت، خرید مرغ از منشأ خارجی را محدود کرده تا مرغدار داخلی با اطمینان بیشتری اقدام به جوجه ریزی و تولید کند. توزیع مرغ منجمد نیز به‌طور کامل متوقف‌شده است.

تسویه مطالبات نهاده‌ها با ارز ترجیحی

شیرزاد با اعلام حمایت همه‌جانبه شرکت پشتیبانی امور دام حمایت از صادرات مرغ به کشورهای هدف گفت: امروز شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خدمت بهره‌برداران دام و طیور ایران‌زمین است.

وی با اشاره به تسویه باقیمانده طلب نهاده‌های موسوم به ارز اشخاص (ارز ترجیحی 4200 تومانی) از سال 1401 با هماهنگی معاونت امور دام، معاونت توسعه بازرگانی، سامانه بازارگاه و بانک کشاورزی بیان کرد: از سال 1402 با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی و اهتمام گروه جدید هیأت مدیره شرکت در حمایت از جامعه بهره‌برداران درمجموع عرضه این نهاده‌ها در چند ماه اخیر شتاب بیشتری گرفته و سرجمع طی 11 مرحله عرضه نهاده‌ها، به بیش از یک‌میلیون و هفت‌صد هزار تن ذرت، بیش از 604 هزار تن جو و قریب به نیم میلیون تن کنجاله سویا با ارز 4200 تومانی رسیده است.

وی افزود: تمامی مطالبات جو و ذرت به‌طور کامل به مرغداران تحویل‌شده و باقیمانده اندک طلب مرغداران نیز با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته جهت در اختیار قرار دادن منابع ارزی مصروف نشده مطابق وعده داده‌شده از سوی بانک مرکزی و معاونت توسعه بازرگانی، به‌محض رسیدن محموله‌ها این شرکت نسبت به بارگذاری و تحویل آن اقدام می‌کند.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید