Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران مطرح کرد:

حل 54 مسئله صنعت شیلات توسط دانش بنیان‌ها

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: 54 مسئله صنعت شیلات در 5 محور احصا شده است که برای یافتن راه‌حل از مجموعه‌های دانش‌بنیان و تحقیقاتی طلب همکاری کرده‌ایم.

حل 54 مسئله صنعت شیلات توسط دانش بنیان‌ها

 سید حسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر دانش‌پذیر بودن صنعت شیلات بیان کرد: شیوه کار در صنعت شیلات و ماهیت کار در این صنعت نیاز به دانش‌های متنوع دارد. به‌عنوان‌مثال برای تغییر یک ‌گونه آبزی پرورشی، فرایندهای متنوع ازجمله بیوتکنولوژی تکثیر، پرورش و فرآوری دستخوش تغییر می‌شود. در چنین شرایطی توسعه افقی و عمودی صنعت شیلات و ایجاد تنوع گونه‌ای، به سطح بالایی از دانش‌های متنوع نیاز دارد.

وی افزود: بر این اساس طی دو سال اخیر 54 مسئله و مشکل صنعت شیلات را احصا و در 5 محور دسته‌بندی کرده و از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و شورای عالی راهبری تحقیقات طلب همکاری و کمک کرده‌ایم. سال گذشته شاید تعداد انگشت‌شماری شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت شیلات داشتیم ولی با ثبت معاونت علمی فناوری در سال جاری حدود ۵۴ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه تجاری‌سازی شده‌اند.

رئیس سازمان شیلات ایران با تأکید بر لزوم افزایش نفوذ ضریب دانش در صنعت شیلات گفت: بدون شک مسیر هموار آینده و افزایش سرعت رشد را در رسوخ دانش در صنعت شیلات می‌دانیم و امیدواریم که با همکاری معاونت علمی فناوری، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و بهره‌برداران فعال در صنعت و همچنین سازمان شیلات ایران به‌عنوان رابط بین این بخش‌ها در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها و معرفی این فناوری‌ها به صنعت، شاهد توسعه بیش‌ازپیش صنعت در کشور باشیم.

حسینی ادامه داد: بخش خصوصی نیاز محور است. اگر دانش ما بتواند اثبات کند که می‌تواند مسائل بخش خصوصی را حل کرده و اعتماد لازم ایجاد شود، بدون شک از همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان استقبال خواهد کرد.

وی بابیان این‌که بهره‌بردار هنوز به این اعتماد نرسیده است که دانشگاه یا شرکت دانش‌بنیان می‌تواند مسئله‌ای را حل کند گفت: این اعتمادسازی درنتیجه ترویج و انتقال فنّاوری به بخش خصوصی حاصل خواهد شد و لازمه آن ممارست و پیگیری و پروژه‌های مقدماتی و پایلوت است.

رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: ما اقدامات ترویجی و پایلوت باهدف جذب اعتماد بخش خصوصی را در دستور کار قراردادیم. بدون شک در ابتدای کار، شرایط سخت خواهد بود ولی وقتی اطمینان داریم که در ادامه خود تولیدکنندگان به سمت بهره‌برداری از فنّاوری حرکت خواهند کرد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید