Iranian Agriculture News Agency

اقدامات موسسه تحقیقات علوم دامی در راستای افزایش تولید دام و ارزآوری

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی ضمن تأکید بر نقش تحقیقات در توسعه بهره‌وری صنعت پرورش دام و طیور از دستاوردهای این موسسه در آستانه دهه مبارک فجر خبر داد.

اقدامات موسسه تحقیقات علوم دامی در راستای افزایش تولید دام و ارزآوری

حسن خمیس آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این‌که موسسه تحقیقات علوم دامی تنها بازوی علمی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با تولیدات دامی، طیور و زنبورعسل است، گفت: این موسسه توانسته طی سالهای گذشته دستاوردهای مهمی در توسعه علوم دامی و افزایش بهره‌وری تولید داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای موسسه حفظ ذخایر ژنتیکی و همچنین هویت بخشی به اسب کشور است. همکاران ما موفق شده‌اند نژادهای مختلف اسب ایران در استان‌های مختلف را ثبت کرده، شناسنامه‌دار کنند و با ایجاد تبارنامه برای اسب‌ها، ضمن جلوگیری از صادرات غیرمعمول اسب‌های ایرانی، باعث افزایش ارزش ریالی آن‌ها و سودآوری بیشتر برای پرورش‌دهندگان اسب در کشور شوند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی افزود: این موسسه همچنین درزمینهٔ تغذیه، مدیریت پرورش و اصلاح ژنوتیپ دام و طیور دستاوردهای مهمی داشته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ارتقاء مرغ لایه آرین است.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل تولیدی که در مرغ آرین وجود دارد، همکاران ما در بخش ژنتیک موسسه تحقیقات علوم دامی فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام داده‌اند و با تشخیص نقاط ضعف این مرغ و با توجه به انتخاب‌های بسیار خوبی که در خانواده‌های لاین آرین داشته‌اند، موفق شده‌اند تولیدات این مرغ را افزایش داده و وارد بازار کنند.

خمیس آبادی یکی از کارهای بزرگ موسسه را در حوزه خوراک دام، و بازنگری و تکمیل استاندارد ملی خوراک دام محلی و خوراک‌های وارداتی دانست.

وی افزود: جیره نویسی در مزارع پرورش دام و طیور بر اساس جداول و استانداردهای کشور آمریکا است اما موسسه تحقیقات علوم دامی با توجه به منابع خوراک موجود در کشور و بازنگری نیازهای تغذیه‌ای دام توانسته‌ است این جداول را به‌روز کرده و در اختیار پرورش‌دهندگان قرار دهد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی بیان کرد: به‌این‌ترتیب که ارزش غذایی مواد مغذی قابل‌استفاده در خوراک دام و طیور در هر استان شناسایی و احصاء، و ارزش غذایی آن‌ها برای مصرف دام سبک و سنگین با توجه به هدف تولید مشخص‌شده و در این جداول تنظیم شده است. به‌این‌ترتیب جیره نویسی که از این به بعد برای دام‌ و طیور انجام می‌شود، امکان تحقق پتانسیل تولید دام و طیور در کشور را بیش‌ازپیش فراهم می‌آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید