Iranian Agriculture News Agency

باهدف توسعه نوغانداری در کشور محقق شد:

تولید 922 هزار نهال برای بهسازی توتستان‌های کشور

رئیس مرکز نوغانداری کشور از تولید بی‌سابقه نهال توت باهدف توسعه زیرساخت صنعت پرورش کرم ابریشم در کشور خبر داد.

تولید 922 هزار نهال برای بهسازی توتستان‌های کشور

عدیل سروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این‌که 17 استان برای توزیع نهال توت اصلاح‌شده بین نوغانداران اعلام نیاز کردند بیان کرد: بر اساس نیازسنجی انجام‌شده از استان‌ها ۹۲۲ هزار اصله نهال توت را که در ۵ نهالستان طرف قرارداد سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، گلستان و خراسان شمالی و همچنین در ۱۰ ایستگاه تولید نهال توت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که برای اولین بار در قالب تفاهم‌نامه محقق شده، در دست تولید است.

وی افزود: مجموع این تولید ۹۲۲ هزار اصله نهال است که این عدد بی‌سابقه‌ای در تولید نهال توت برای بهسازی و نوسازی توتستان‌های کشور است. میانگین تولید 20 سال گذشته ما 185 هزار اصله نهال بوده و در سال‌های 1400، 370 هزار اصله و سال 1401 ،458 هزار اصله نهال برای نوسازی و بهسازی توتستان ‌توزیع‌شده بود.

سروی ابراز امیدواری کرد همت مرکز توسعه نوغانداری و حمایت دولت برای توسعه این صنعت و تحقق افزایش تولید نهال توت، ما را به خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی تولید داخل برساند.

 

 

آغاز قلمه گیری توت در باغ‌های مادری

 

رئیس مرکز نوغانداری کشور گفت: برای ادامه این روند تولید در سال پیش‌رو نیز قلمه‌گیری توت در دو باغ مادری در استان‌های گیلان و مازندران از چهار روز پیش آغاز شد و اولین محموله آن نهم بهمن‌ماه ارسال خواهد شد. تاکنون ادارات کل منابع طبیعی استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، چهارمحال بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه ۵۶۵ هزار قلمه برای تولید نهال توت اعلام نیاز کرده‌اند که این عدد نسبت به 380 هزار قلمه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

سروی در ارتباط باقیمت فروش نهال توت گفت: دولت دراین‌ارتباط نیز حمایت‌های خوبی را برنامه‌ریزی کرده است و تقریباً ۸۰ درصد بهای تمام‌شده نهال‌ها از طریق حمایت دولتی تأمین می‌شود. پیشنهاد ما برای شورای قیمت‌گذاری و اعمال سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی، ۱۵۰۰ تومان بابت هر اصله نهال توت است که به‌زودی پس از انجام بررسی‌های لازم توسط این کمیته قیمت قطعی فروش نهال اعلام خواهد شد تا حوالی روز درختکاری به متقاضیان تحویل شود.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های دولتی اشتیاقی که در نوغان‌داران به‌ویژه در سال‌های اخیر برای تداوم تولید و افزایش نوغانداری و توجه به این شغل فراهم‌شده ادامه یافته و توسعه صنعت ابریشم کشور محقق شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید