Iranian Agriculture News Agency

تنوع محصولات تون ماهیان؛ راهی به سمت افزایش ارزش‌افزوده

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از برنامه‌ریزی برای طرح و حل مسائل زنجیره تأمین تون ماهیان با حضور مسئولین ذی‌ربط در همایش دوم بهمن‌ماه خبر داد.

تنوع محصولات تون ماهیان؛ راهی به سمت افزایش ارزش‌افزوده

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا عباسپور نادری روز چهارشنبه در نشست خبری معرفی کمیته علمی همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر ارزش‌افزوده تون ماهیان که در سازمان شیلات ایران برگزار شد، گفت: هدف ما در این همایش توجه به رویکردهای اصلی مدیریت ماهیگیری مسئولانه است.

وی افزود: تلاش ما این است که در جهت بهره‌برداری درازمدت و پایدار از منابع، هم‌زمان با حفظ منافع جامعه بهره‌بردار با حضور و کمک مسئولین و مدیران ذی‌ربط، راه‌های تحقق ارزش‌افزوده حوزه صنعت و صادرات این محصولات را موردبررسی قرار داده و موانع موجود را برای بخش‌های مختلف زنجیره تأمین از بهره‌برداری تا فروش و بازاریابی را برطرف کنیم.

 نادری ادامه داد: کمیته‌ علمی این همایش با مشارکت و همفکری بخش تولید، صنعت، پژوهش و دانشگاه محورهای مدیریت صید، پرورش، فناوری، ترویج، فرآوری، بازار و صادرات را به‌عنوان محورهای اصلی همایش در نظر گرفته است که در قالب 7 سخنرانی کلیدی و 7 پوستر ارائه خواهند شد.

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: بخش بزرگی از درآمد و اقتصاد مردم ساحل‌نشین به صید و صیادی بستگی دارد. از سوی دیگر موقعیت کشور ما در بهره‌برداری از ذخایر تن ماهیان در شرایط مطلوبی است. ما در حوزه صید تن ماهیان با بهره‌مندی از ناوگان هزار فروندی با توان صیادی و دریانوردی در صیدگاه غرب اقیانوس هند، در غرب اقیانوس رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم راداریم. با توجه به این ظرفیت‌ها، برنامه ما اصلاح الگوها و روش صید باهدف مدیریت صید است که منتج به افزایش ارزش‌افزوده و حفظ کیفیت ماهیان می‌شود.

وی بابیان این‌که در حدود ۱۲۰ هزار تن از ظرفیت صید ما به گونه‌های تن ماهیان خاص مناطق گرمسیری اختصاص دارد ادامه داد: این آبزیان می‌توانند با فرآوری مناسب نقش مهمی در صادرات و ارزآوری کشور ایفا کنند.

نادری افزود: در حال حاضر در کنار ظرفیتی که در تولید کنسرو ماهی در کشور ایجادشده است، این پتانسیل وجود دارد که با فراوری مناسب، ایجاد تنوع محصول و امکان مصرف تازه، افزایش ارزش‌افزوده این محصول را محقق کنیم.

مدیریت قیمت محصولات شیلاتی

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ارتباط با مدیریت قیمت محصولات تون ماهیان گفت: مدیریت قیمت در هر محصولی نیازمند توجه به مولفه‌های مختلفی است که بر هزینه تمام شده محصول اثر می گذارند. هزینه مواد اولیه، حقوق و دستمزد، انرژی و... همه این مشخصه‌ها روی هزینه تمام شده کنسرو ماهی تون تاثیر گذار هستند. در نظر گرفتن سود متعارف برای بخش های مختلفی که در حلقه‌های تولید محصول ذی‌نفع هستند اجتناب ناپذیر است و در ادامه تعادل بین هزینه تمام شده و قیمت عرضه باید برقرار باشد.

وی اضافه کرد: سازمان شیلات ایران به عنوان متولی دولتی، با در نظر گرفتن این موارد، مصالح سه بخش جامعه صیادی، صنعت و مصرف کنندگان این محصولات را در نظر گرفته و با ایجاد یک تعادل منطقی و واقعی بین این سه بخش می تواند برای مدیریت واقعی قیمت گام موثری بردارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید