Iranian Agriculture News Agency

معاون مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی:

توسعه صنعت دام کشور مستلزم ثبات سیاست‌های ارزی است

معاون مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم ثبات و پایداری سیاست‌های پولی و ارزی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای پرورش دام کشور تأکید کرد.

توسعه صنعت دام کشور مستلزم ثبات سیاست‌های ارزی است

امیر طاهری یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به تغییر کاربری و تبدیل بخش قابل‌توجهی از وسعت مراتع، به‌ویژه مراتع میان‌بند به کشت و زرع آبی و دیم بیان کرد: تلاش ما این بود که در برنامه‌ریزی‌ها با توجه به امکان بهره‌برداری از ضایعات و باقی‌مانده‌های کشاورزی این مزارع عمدتاً برای دام سبک، در کنار ایجاد روند کاهش جمعیت و بهبود کیفیت صفات تولیدی دام‌های پرورشی، نظیر درصد بره زایی، بره گیری، میزان تولید شیر، فرآورده‌های لبنی و الیاف، به سمتی برویم که میزان عملکرد سرانه به ازای هر رأس مولد ارتقاء یابد.

 طاهری بیان کرد: در مرحله اول به‌منظور حفظ و توسعه پرورش گوسفند و بز به‌عنوان یک حرفه دیرینه و ایجاد ثبات و پایداری تولید به شکل کاملاً اقتصادی در این بخش، حفظ تولیدکنندگان ارزشمند که جمعیتی در حدود یک میلیون و 200 بهره‌بردار را شامل می‌شوند و همچنین احیاء و بازسازی مراتع به‌عنوان بستر ادامه این فعالیت و سایر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: در مراحل بعد ایجاد بستر رفع تدریجی مشکلات آبخیزداری و تقویت منابع آبی زیرزمینی، جلوگیری از مسائل و مشکلات زیست‌محیطی و ایجاد شرایط و فرصت لازم جهت بهره‌برداری از سایر جنبه‌های مراتع کشور اعم از اکو توریسم، گیاهان دارویی و توسعه زنبورداری موردتوجه قرارگرفته است.

الزامات توسعه پرورش دام سبک

معاون مرکز اصلاح نژاد دام تأمین منابع اعتباری موردنیاز برای ایجاد ساختار و توسعه زنجیره‌های تولید و عرضه گوشت قرمز و ایجاد زنجیره ارزش از طریق فرآیند تولید یکپارچه محصولات دامی را برای اجرای سیاست‌های مرکز مهم قلمداد کرد و افزود: تأمین منابع تسهیلاتی موردنیاز پرورش‌دهندگان به‌ویژه برای تأمین سرمایه در گردش موردنیاز تولید گوشت قرمز و شیر خام کشور حائز اهمیت است.

طاهری ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ایران ازنظر جمعیت دام موجود و تولید گوشت قرمز و شیر خام طبیعی است. اما مهم‌ترین نیاز واحدهای پرورشی و همچنین نهادهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، ثبات و پایداری زمینه‌های تولید خواهد بود که ازاین‌بین ثبات و پایداری سیاست‌های پولی و ارزی کشور در اولویت اول است.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز و نیز نرخ تورم مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بی‌نظمی تولید و عرضه به بازار شناسایی‌شده است. طبیعتاً باوجوداین نوسانات و افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های عوامل تولید، عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی و دامپروری تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

ایران ازنظر دانش فنی تولید گوشت قرمز شرایط مطلوبی دارد

طاهری بابیان این‌که ایران ازنظر دانش فنی و تخصصی همچنین توسعه صنایع موردنیاز واحدهای تولیدکننده گوشت قرمز و شیر خام در شرایط مطلوبی قرار دارد، ادامه داد: فراهم آوردن زمینه‌ها و تسهیل ارتباط بین‌المللی باهدف تبادلات دانش فنی و سایر زمینه‌ها می‌تواند کمک مؤثری در ادامه مسیر توسعه این واحدهای تولید باشد.

بنا به گفته معاون مرکز اصلاح نژاد دام، در سال 1401 از حدود 900 هزار تن کل تولید گوشت قرمز کشور سهم تولید بخش دام سنگین حدود 494 هزار تن و سهم بخش دام سبک 406 هزار تن بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید