Iranian Agriculture News Agency

از ابتدای دولت سیزدهم محقق شد؛

پرداخت۱۶۲ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان حوزه زنبورداری

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۱۶۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به تعداد ۱۰۰ فقره و در حدود ۱۸ میلیارد ریال تسهیلات ضروری با نرخ ۲۳ درصد توسط صندوق به فعالان حوزه زنبورداری پرداخت‌شده است.

پرداخت۱۶۲ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان حوزه زنبورداری

امیر معین نمینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به عمر 11 ساله صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: این مجموعه با مشارکت ۴۷ درصدی دولت سیزدهم (شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از بخش کشاورزی) و ۵۳ درصدی اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش زنبورداری کشور تشکیل‌شده و از سال ۹۱ تا امروز در حوزه خدمات‌رسانی به صنعت زنبورداری کشور فعال است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: افزایش 100 درصدی منابع این صندوق باهدف حمایت از تولید و صادرات محصولات زنبورعسل الزامی است.

وی بابیان این‌که فعالیت‌های این صندوق در قالب چهار محور اصلی انجام می‌شود، افزود: عمده رشته فعالیت‌های این صندوق شامل اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به تشکل‌ها و سهامداران صندوق، تأمین نهاده موردنیاز صنعت، توسعه شبکه فروشگاهی عرضه محصولات زنبورعسل و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی را شامل می‌شود.

معین نمینی ادامه داد: یکی از وظایف مهم واصلی صندوق ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و ارزان‌قیمت بر اساس میزان سرمایه سهامدار، و مطابق با آیین‌نامه شرکت مادر تخصصی به زنبورداران کشور است. این باهدف توانمندسازی تشکل‌های حوزه زنبورداری کشور و زنبورداران در دستور کار صندوق قرارگرفته است و سهامداران می‌توانند همه‌ساله این تسهیلات را از صندوق دریافت کند.

وی با اشاره به اختصاص بخشی از سرمایه صندوق به ارائه تسهیلات گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز حدود ۱۶۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به تعداد ۱۰۰ فقره و در حدود ۱۸ میلیارد ریال تسهیلات ضروری با نرخ ۲۳ درصد توسط صندوق به فعالان حوزه زنبورداری پرداخت‌شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در توضیح اختصاص سالانه بخشی از منابع صندوق به تأمین نهاده برای زنبورداران گفت: زنبوردارها در فصل سرد برای نیاز زمستان گذرانی زنبورها، از نهاده شکر استفاده می‌کنند. این نهاده شکر سالانه بر اساس میزان منابع داخلی صندوق تهیه‌شده، و برای توزیع بین زنبورداران در اختیار تشکل‌های عضو صندوق قرار می‌گیرد.

وی افزود: نهاده شکر نیز در قالب فروش شرایطی با امکان تسویه مدت‌دار باهدف تقویت زنجیره تولید توسط صندوق تأمین‌شده و مورد استقبال زنبورداران قرار دارد. این صندوق از ابتدای دولت سیزدهم نسبت به خرید و توزیع هزار و 221 تن نهاده شکر از منابع داخلی به ارزش ۲۶۶ میلیارد ریال اقدام کرده است.

هدف ما توسعه یک برند ملی قابل رصد است

معین نمینی ادامه داد: برنامه توسعه شبکه فروشگاهی با اهداف توسعه برند، فرهنگ‌سازی مصرف عسل بین عموم مردم، کمک به خرید محصول تولیدی زنبوردار و تأمین عسل باکیفیت و ارائه به بازار در دستور کار صندوق قرار دارد.

 مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: هدف ما توسعه یک برند ملی قابل‌پیگیری و رصد ازنظر اصالت، کیفیت و شناسنامه محصول است. در حال حاضر ما در ۵ استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، همدان، لرستان و ایلام شبکه فروشگاهی داریم و تلاش ما این است که این شبکه در تمام استان‌های کشور گسترش پیدا کند.

وی بیان کرد: این صندوق همچنین بسته به نیاز صنعت در سال، تدارک برگزاری دوره‌های آموزشی را در دستور کار دارد. بعضی از این دوره‌ها به‌صورت مستقیم توسط خود صندوق برگزار می‌شوند و در برخی از دوره‌ها، همایش‌ها و کنگره‌ها به‌صورت حامی مشارکت داشته‌ایم.

افزایش سرمایه صندوق الزامی است

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با اشاره به تأثیر غیرقابل‌انکار صندوق در توسعه زنبورداری گفت: این صندوق با بهره‌گیری از حمایت‌های دولت در مقطعی، باعث شده بسیاری از تعاونی‌ها و تشکل‌ها در حوزه زنبورداری در کشور پا بگیرند. حمایت دولت در این صندوق در مقطعی از زمان زیاد بود که این کمک بزرگی به توسعه منابع صندوق کرد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به سازوکار حمایتی صندوق و تورم حاکم بر کشور، ارزش سرمایه  ما رو به کاهش است و افزایش سرمایه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. انتظار ما این است که دولت آورده خود را داشته باشد تا افزایش سرمایه باهدف حمایت از ایجاد فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی، صادراتی و افزایش ارزآوری اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید