Iranian Agriculture News Agency

ایستگاه نژاد جرسی در کشت و صنعت مغان راه‌اندازی می‌شود

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: حدود 15 میلیارد تومان برای راه‌اندازی ایستگاه نژاد جرسی در کشت و صنعت و دامپروری مغان سرمایه‌گذاری شده است که تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده است.

ایستگاه نژاد جرسی در کشت و صنعت مغان راه‌اندازی می‌شود

قاسم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اعلام  کرد: بخش دامپروری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، از بخش خصوصی با تقریبا 17 هزار و 300 راس دام، تحویل گرفته شد و امروز پس از گذشت 28 ماه این شرکت  21 هزار راس دام در اختیار دارد. 

به گفته مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، سرانه تولید شیر این شرکت، به ازای هر گاو از 26/5 کیلو به  32/5 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: البته در شرایط مطلوب، رکورد تولید ۳۵ کیلوگرم را هم تجربه کرده‌ایم اما به دلیل تلاطم بازار در تامین نهاده‌ها، تنش‌های آبی و مشکلاتی که کل کشور در صنعت دامپروری با آن دست به گریبان بود و در نهایت با افزایش حدود ۱۰ برابری قیمت نهاده‌ها، موفق شدیم تولید شیر را به ثبات برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سه ماه گذشته با وجود بحران‌های ناشی از آزادسازی نرخ ارز و عدم استفاده مجتمع از نهاده‌های دارای یارانه دولتی، قیمت فروش محصولات دامی ما افزایش چندانی نداشت. ما در تولید گوشت، شیر، کره، ماست، دوغ و شیر خشک، افزایش قیمت چندانی را شاهد نبودیم. در حالی که افزایش هزینه‌های سربار  هزار  درصد را تجربه کردیم.

محمدی ادامه داد: این شرکت از بحرانی که دامپروری‌های سراسر کشور را درگیر کرده است، با تغییر جیره غذایی و جایگزینی علوفه و... به سلامت عبور کرد. 

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ضمن اشاره به ایستگاه ‌ای نژاد هلشتاین، سیمنتال و مونت بیلیارد در این شرکت، گفت: کار بسیار بزرگی که اخیراً در این مجتمع انجام شده است، راه‌اندازی ایستگاه نژاد جرسی است. قراردادی برای انتقال هزار جنین نژاد جرسی با موسسه ابن سینا و جهاد دانشگاهی منعقد کرده‌ایم که تا امروز ۷۰ جنین انتقال پیدا کرده و ۵ تا ۶ ماه آینده، انتقال کل این هزار جنین انجام خواهد شد.

وی با اعلام این موضوع که سرمایه‌گذاری در این مقیاس روی نژاد جرسی در کشور بی‌سابقه بوده است، گفت: برای این منظور در حدود 15 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و ما سال آینده صاحب نژاد جدید جرسی خواهیم بود. 

وی در نهایت از راه‌اندازی مرکز تغذیه، 360 باکس گوساله دانی، ۱۰ جایگاه خشک دام برای مدیریت تراکم و دو سیلوی خندقی ۲۵ هزار تنی و یک سیلوی خندقی 25 هزار تنی در دست احداث در این مجموعه خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید