Iranian Agriculture News Agency

قدیری در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

ایجاد تصویر مناسب از نقش صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان در تولید، اشتغال و درآمد ملی در نمایشگاه دام و طیور امسال

ظرفیت ایران جهت تبدیل شدن به هاب خوراک دام منطقه

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: ایجاد تصویر مناسب از نقش صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان در تولید، اشتغال و درآمد ملی از اهداف نمایشگاه دام و طیور امسال است.

ایجاد تصویر مناسب از نقش صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان در تولید، اشتغال و درآمد ملی در نمایشگاه دام و طیور امسال

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با هدف از برگزاری نمایشگاه بین المللی مکمل، کنستانتره و خوراک دام اظهار کرد: مهمترین اهداف برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی مکمل، کنسانتره و خوراک دام، طیور و آبزیان ایران را که همزمان با بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور برگزار می‌شود، می‌توان بسط و ایجاد تصویر و تجسم مناسب از نقش و اهمیت صنایع خوراک دام در اقتصاد ملی علی الخصوص در پساارز ۴۲۰۰ عنوان کرد. 

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور، افزود: جذب کردن و شناسایی مشتریان جدید و ارائه خدمات کارخانجات خوراک دام به پرورش دهندگان دام، طیور و آبزیان و افزایش سهم بازار داخلی یکی از اولویت های ما در این‌ نمایشگاه خواهد بود.

قدیری تاکید کرد: ایجاد رقابت سالم بین کارخانجات مکمل، کنسانتره و خوراک دام، طیور و آبزیان و ترویج و فرهنگ سازی مصرف خوراک آماده دام و آزمایش واکنش بازار نسبت به محصولات جدید کارخانجات خوراک دام علی الخصوص روش ها و محصولاتی که باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات پروتیینی همچون شیر، گوشت و تخم مرغ می‌شود از موضوعاتی است که در این نمایشگاه پیگیری خواهد شد. 

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه ارتقا انگیزه و روحیه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از کارکنان شاغل در صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان و خریداران و مشتریان جاری از اهداف برگزاری این‌ نمایشگاه است، تاکید کرد: آشنایی با نیروهای علاقه‌مند و توانمند برای استخدام آنها در صنایع خوراک دام و همچنین ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه در زمان برگزاری نمایشگاه و جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق نشان دادن امتیازات خاص برای آنها از مهمترین رسالت‌های این نمایشگاه خواهد بود. 

قدیری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: گردآوری اطلاعات مربوط به رقبای خارجی و همچنین مبادله اطلاعات گوناگون تجاری، صنعتی و علمی در زمان برگزاری نمایشگاه از موضوعات مهم ما در این رویداد بین المللی خواهد بود. 

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ایجاد زمینه و فرصت مناسب برای تامین نیازهای دامداران و مرغداران و دریافت راه‌حل‌ها از کارشناسان و سیاستگذاران اقتصادی و همچنین کسب اطلاعات، ایده‌ها و پیشنهادات از پرورش دهندگان و محققان و اهالی دانشگاه در مورد کاربردهای جدید محصولات تولیدی و البته تقویت پیوندهای بازرگانی با نمایندگان فروش و توزیع کارخانجات خوراک در کشور از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

قدیری درباره وسعت این دو نمایشگاه گفت: نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران به عنوان بزرگترین نمایشگاه دام و طیور خاورمیانه و نمایشگاه مکمل، کنسانتره و خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با حضور فعالان تولید و توزیع زنجیره تامین پروتئین، ۴۰۲ شرکت داخلی و ۱۵ کشور خارجی در مساحتی معادل ۵۰ هزار متر مربع فضای باز و مسقف برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: ۱۶۱ شرکت تولیدی نیز متقاضی حضور در این رویداد بین المللی بودند که به دلیل عدم فضای مناسب نمایشگاهی از حضورشان محروم ماندیم. همچنین پیش بینی می‌کنیم بیش از ۲۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اذعان کرد: به دلیل مسایل کرونا کشورهایی همچون آلمان، اسپانیا، ترکیه، چین، روسیه و کشورهای آفریقایی و همسایه در این نمایشگاه حضور فعال تری دارند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ صادرات انواع مکمل، کنسانتره و خوراک دام و طیور ممنوع است، یادآور شد: علارغم علاقه مسئولین به توسعه صادرات اما پیگیری های انجمن صنایع خوراک دام ایران جهت رفع ممنوعیت صادرات این کالاها به نتیجه مطلوب نرسیده است. 

قدیری افزود: به همین منظور این همایش با شعار “ایران؛ هاب خوراک دام منطقه” ‌با هدف معرفی پتانسیل های بالقوه صادراتی کارخانجات خوراک دام ایران در روز اول نمایشگاه برگزار می‌شود، زیرا ما معتقدیم یکی از راه های تأمین ارز جهت واردات اقلام پرمصرف همچون نهاده های دامی استفاده از ظرفیت صادراتی کشور است. 

وی در ادامه عنوان کرد: صنایع کشاورزی یکی از بخش های بالقوه ای است که می تواند سهم مناسبی از صادرات غیر نفتی کشور را پوشش دهد، در این بین صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با عنایت به موقعیت ژئوپلیتیکی کشور و بهره برداری از تکنولوژی نسل سوم و سرمایه گذاری سنگین در سنوات اخیر واجد دانش و بهره وری مناسب جهت تبدیل شدن به هاب منطقه و توسعه صادرات و تقویت ارزآوری است. 

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: این توان ارزآوری به راحتی می تواند ارز مورد نیاز بخشی از مواد اولیه واحدهای تولیدی به ویژه واردات ۴۰۰ میلیون دلاری ویتامین ها و ریزمغذی های دیگر را تأمین کند. ضمن اینکه تجربه و بررسی های ما نشان می‌دهد محصولاتی همچون کنسانتره، پرمیکس، انواع مکمل های ویتامینه و مینراله، مواد افزودنی و... کالاهایی هستند که امکان رقابت آن در بازارهای منطقه ای و کشورهای همسایه از منظر کیفیت و قیمت وجود دارد. 

قدیری با یادآوری این مهم که سال گذشته میلادی ۱۵ کشور همسایه ایران ۲۲ میلیارد دلار محصولات مرتبط در صنعت دام و طیور و ۹ میلیارد دلار محصولات لبنی از جهان وارد کرده اند، گفت: متاسفانه به دلیل عدم استراتژی و سیاستگذاری های مناسب در سال گذشته سهم کشورمان از این بازار استراتژیک فقط ۲/۴ درصد بود!

عطیه حاجی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید