Iranian Agriculture News Agency

کنترل بیماری آپند ( AHPND ) در مزارع پرورش میگو بوشهر

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بیماری آپند (AHPND) در مزارع پرورش میگو بوشهر کنترل شده اما نیاز است که مزرعه‌داران دقت بیشتری نیز اعمال کنند.

کنترل بیماری آپند ( AHPND ) در مزارع پرورش میگو بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، مهدی تنگستانی‌مکان در بازدید از سایت پرورش میگوی بویرات شهرستان دیلم بیان کرد: نیاز است مطابق با موازین بهداشتی، در برداشت میگو تسریع شود.

وی افزود: در صورتی که برداشت میگو از این مزارع انجام نشود امکان انتشار بیماری (AHPND) به سایر استخرها وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خاطرنشان کرد: بررسی‌های نشان می‌دهد که بخشی از میگوها در استخرهای پروش این آبزی، از لحاظ سن و سایز به اندازه تجاری رسیده و می‌توان برداشت انجام داد.

تنگستانی‌مکان ادامه داد: در صورت اتلاف زمان و با توجه به احتمال تغییرات دمایی، امکان افزایش خسارات دور از ذهن نیست.

بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) مهم‌ترین بیماری غیرویروسی میگوهای پرورشی است که با خصوصیاتی نظیر تلفات شدید طی 35 روز اول پرورش مشخص می‌شود.

این بیماری طی سال‌های اولیه بروز 2011 تا 2014 باعث کاهش 25 درصدی تولید جهانی میگو شد از این جهت به تجارت جهانی صنعت میگو خسارات زیادی وارد کرده است.

از علایم بالینی این بیماری کم رنگ یا سفید شدن هپاتوپانکراس به دلیل از دست دادن رنگدانه‌های بافت، کوچک شدن مشخص (گاهی نصف اندازه معمول) هپاتوپانکراس، نرم بودن پوسته میگو و خالی یا نیمه پر بودن روده می‌توان اشاره کرد.

شروع علائم بالینی و مرگ و میر معمولا در ده روز بعد از ذخیره‌سازی دیده می‌شود و در نهایت می‌توان میگوهای مرده یا در حال مرگ را در کف استخر دید. بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس هم‌اکنون جزو لیست بیماری‌های اخطار کردنی سخت پوستان (OIE) است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید