Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران مطرح کرد:

عزم راسخ دولت سیزدهم برای حفظ و توسعه ایل‌راه‌های عشایری

مدیرکل عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: با حمایت‌های دولت سیزدهم، امسال اعتبارات راه‌های عشایری افزایش ۴۶ برابری داشته است.

عزم راسخ دولت سیزدهم برای حفظ و توسعه ایل‌راه‌های عشایری

محمدرضا نوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اظهار داشت: دولت سیزدهم اهتمام و عزم راسخ برای حفظ، بهسازی، مرمت و توسعه راه‌های عشایری دارد و با حمایت‌های دولت، امسال اعتبارات راه‌های عشایری افزایش ۴۶ برابری داشته است.

 وی با اشاره به اینکه در زندگی عشایری وقتی در مورد راه صحبت می‌کنیم شامل ایل‌راه و راه‌های احداثی می‌شود، افزود: ایل‌راه‌ها که برخی از آن‌ها قدمت هزارساله دارند، مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایر را به هم وصل می‌کنند.

تعدی به حریم ایل‌راه‌ها غیرقانونی است

نوحی بابیان این‌که ایل‌راه‌ها دارای اتراقگاه‌ها و باراندازهایی در مسیر کوچ عشایر هستند، ادامه داد: سازمان امور عشایر ایران از سال ۹۶ تاکنون با بهره‌مندی از مشاوران ذی‌صلاح، بامطالعه و برداشت‌های میدانی از طریق جی‌پی‌اس (GPS)، بالغ‌بر ۶۶ هزار کیلومتر از ایل‌راه‌های عشایری را برداشت و مستندسازی کرده است.

مدیرکل عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران با اشاره به وجود تعارضاتی در بعضی از مسیرهای ایل راهی عشایر گفت: بسیاری از اراضی کشاورزی در مناطق روستایی، کارخانه‌ها، تأسیسات صنعتی، کشت و صنعت‌ها و حتی بعضی از شهرها در ایل‌راه‌های اصلی و فرعی عشایر احداث‌شده‌اند که باعث شده این راه‌ها و حریم آن‌ها دچار تغییر شوند. علاوه بر آن برخی از آزادراه‌ها و بزرگراه‌های اصلی نیز باعث قطع این مسیرها شده‌اند.

وی افزود: سعی ما بر این است که ایل‌راه‌ها که از اصلی‌ترین عناصر کوچ عشایر هستند، حفظ شوند. با نقشه‌برداری‌هایی هم که انجام‌شده است، تلاش می‌کنیم این راه‌ها را به ثبت برسانیم.

نوحی با تأکید بر این‌که یکی از دغدغه‌های سازمان امور عشایر شناسایی و ثبت حریم ایل‌راه‌های عشایراست، بیان کرد: ازنظر قانونی واگذاری ایل‌راه‌ها مطلقاً ممنوع بوده و باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به‌ویژه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، این موضوع مهم در اسرع وقت انجام شود. این باعث می‌شود تا از تعدی، تجاوز، تصرف و واگذاری و تغییر کاربری ایل‌راه‌ها و حریم آن‌ها ممانعت به‌عمل‌آمده و شرایط لازم برای کوچ عشایر با توجه به نقش مهم آن‌ها در تولید کشور و تأمین امنیت غذایی فراهم شود.

لزوم تأمین به‌موقع اعتبار

نوحی بابیان این‌که برخی از مناطق عشایری ما کوهستانی، حاشیه‌ای و بسیار صعب‌العبور و هستند گفت: ایل‌راه‌ها اولین نقاطی هستند که در معرض خطر سیل در زمان بارندگی قرارگرفته و عمدتاً تخریب یا مسدود می‌شوند که مجبور می‌شویم در برخی از این مناطق، دو تا سه بار در سال این راه‌ها را مرمت و بازسازی کنیم تا کوچ عشایر دچار مشکل نشود.

نوحی با اشاره به این‌که از بدو تأسیس سازمان امور عشایر تاکنون، حدود ۷۸ هزار کیلومتر راه برای عشایر احداث کرده‌ایم یادآور شد: در ابتدای دولت سیزدهم اعتبارت ملی راه‌های عشایری حدود ۲۳ میلیارد تومان بود که با توجه به گستردگی حوزه عمل و موارد بیان‌شده واقعاً رقم ناچیزی بود. خوشبختانه بادید مثبتی که دولت به عشایر دارد و تلاش‌ها و پیگیری‌های سازمان و حمایت‌هایی که از طرف دولت انجام شد، این اعتبار امسال افزایش حدود ۴۶ برابری داشته و به رقم ۱۰۶۰ میلیارد تومان رسیده است که دستاوردی بزرگ در حوزه راه‌های عشایری است.

. مدیرکل عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: در سفری که رئیس‌جمهور به استان کهکیلویه و بویراحمد داشت، ۱۰ دستور مهم برای عشایر ابلاغ شد که یکی از این موارد تخصیص صددرصدی اعتبارات حوزه عشایر است که در قانون بودجه هم آمده و سازمان هم پیگیری‌های لازم را برای تحقق این مهم، در دستور کار دارد.

نوحی ادامه داد: پیگیری‌ها برای تخصیص‌ به‌موقع اعتبارات نیز در حال انجام است چراکه مدت‌زمانی که برای مرمت، نگهداری و یا احداث راه‌ها داریم، محدود و در زمان‌های خاص کوچ است و اگر آن زمان بگذرد نمی‌توانیم خدمات کافی را به عشایر ارائه کنیم. برنامه ما با توجه به افزایشی که در بودجه به وجود آمده، احداث و مرمت و نگهداری راه‌ها و مهم‌تر از آن استانداردسازی و احداث ابنیه‌ی فنی است.

وی افزود: در مناطقی که بتوانیم ابنیه‌ی فنی مناسبی را ایجاد کنیم، نگهداری و حفظ راه‌ها بهتر عملیاتی می‌شود و مخاطرات طبیعی مانند بارندگی و سیل کمترین خسارت را به راه‌های موجود خواهند زد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید