Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان:

توانمندسازی جوامع محلی در عرصه‌های جنگلی با رونق صنعت اکوتوریسم

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: توانمندسازی جوامع محلی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان بارونق صنعت اکو توریسم محقق می‌شود.

توانمندسازی جوامع محلی در عرصه‌های جنگلی با رونق صنعت اکوتوریسم

حمید آبسالان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: بر اساس تعریف انجمن جهانی گردشگری، اکو توریسم مسافرت و دیدار زیست‌محیطی مسئولانه به مناطق طبیعی است که هدف از این سفر، لذت بردن از طبیعت و استفاده از زیبایی‌های آن است.

وی ادامه داد: به گفته وی عرصه‌های جنگلی و مرتعی با دارا بودن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، آب‌وهوای متنوع  و فرهنگ و رسوم متفاوت بومیان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان بوده که قادر است گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان، مهم‌ترین پتانسیل‌های رونق صنعت اکوتوریسم در عرصه‌های طبیعی استان شامل مواردی همچون جنگل‌گردی، دامنه نوردی، کوه‌پیمایی، عکاسی در طبیعت، جمع‌آوری مجاز محصولات طبیعی، طبیعت‌درمانی، آب‌درمانی، اسب‌سواری و شترسواری در طبیعت، استفاده از غذاهای محلی و استقرار و اقامت در خانه‌های بوم گردی است.

آبسالان  افزود: در حال حاضر تعداد زیادی خانه‌های بوم گردی در مناطق طبیعی و روستاهای استان فعال بوده که در صورت تبلیغات و اطلاع‌رسانی می‌تواند عامل جذب گردشگران طبیعی به مناطق روستایی و طبیعی باشد.

گردشگری سبز و درآمدسازی پایدار

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ادامه داد: توسعه و رونق صنعت اکوتوریسم در عرصه‌های طبیعی در قالب تورهای طبیعت‌گردی قادر است فرصت‌های شغلی متعددی را در عرصه‌های طبیعی جهت بومیان این مناطق ایجاد کرده و از وابستگی آنان به عرصه‌های طبیعی جهت رفع نیازهای خود بکاهد.

آبسالان تصریح کرد: مهم‌ترین فرصت‌های شغلی حاصل از رونق صنعت اکو توریسم در مناطق طبیعی استان شامل راهنمایی گردشگران درعرصه‌های طبیعی، راه‌اندازی غرفه‌های عرضه محصولات طبیعی و محلی، ایجاد اقامتگاه‌های محلی جهت اقامت گردشگران، تهیه و عرضه غذاهای محلی، ایجاد کارگاه‌های تولید و عرضه صنایع‌دستی، برپایی بازی‌ها و ورزش‌های محلی و ... هست.

وی ادامه داد: گردشگری سبز یا گردشگری  کشاورزی نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد، موضوعی که در اکثر کشورهای دنیا محفلی برای درآمدزایی پایدار و رسانه‌ای برای معرفی بخش‌های دیگر اقتصاد و فرهنگ به گردشگران داخلی و بین‌المللی شده است.

آبسالان افزود: همچنین یکی از ظرفیت‌های ناب و کم‌تر شناخته‌شده استان کرمان، ظرفیت گردشگری روستایی بوده که می‌تواند با برند سازی و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای تخصصی، سالانه ده‌ها هزار گردشگر را به داستان بکشاند.

وی با بیان اینکه می‌توان از راه گردشگری روستایی درآمد ایجاد کرد، افزود: درآمد گردشگری در صورت برنامه‌ریزی گسترده و اتکا به عزم ملی و روش جهادی در مختصات اقتصاد مقاومتی، کم‌تر از درآمدهای نفتی نیست. همچنین تجربه گردشگری روستایی در استان‌های فارس و کرمان  راه را برای فعالیت سایر استان‌های کشور نیز فراهم می‌کند.

رونق جاذبه‌های اکوتوریستی مستلزم توجه جدی مراکز دانشگاهی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ادامه داد: رونق جاذبه‌های اکو توریستی مستلزم توجه جدی مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی در قالب ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری است که می‌تواند به رونق صنعت اکو توریسم کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید