Iranian Agriculture News Agency

به‌دنبال تداوم افزایش دما کارشناس هواشناسی به نخلداران توصیه کرد:

برداشت خرما، رطب و خارک تسریع شود

با توجه به افزایش دمای هوا، کارشناس هواشناسی به نخلداران توصیه کرد در برداشت خرما، رطب و خارک سرعت عمل داشته باشند.

برداشت خرما، رطب و خارک تسریع شود

پروین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با توجه به افزایش دما توصیه می‌شود تا باغداران آبیاری منظم باغات را در دستور کار خود قرار دهند و با توجه به وزش باد، گلخانه‌داران خصوصا در مناطق بادخیز از استحکام پوشش گلخانه‌ها اطمینان حاصل کنند

وی ادامه داد: بهتر است دامداران در این مدت به‌منظور تعدیل شرایط محیطی، از مه‌پاش‌ها در دامداری استفاده کنند.

رفیعی گفت: به پرورش‌دهندگان ماهی توصیه می‌شود با توجه به گرمای هوا، آب ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و اکسیژن‌دهی به استخرها را تنظیم کنند.

شرق دریای عمان مواج و متلاطم

کارشناس هواشناسی اعلام کرد: در پنج روز آینده نیز شرق دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود.

رفیعی ادامه داد: تا آخر هفته در غالب مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود.تنها در این مدت در ارتفاعات استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رشد ابر همرفتی با احتمال رگبار پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: همچنین طی این مدت در برخی نواحی شمال‌شرق، شرق، جنوب‌شرق (به‌ویژه در منطقه زابل و نوار شرقی خراسان جنوبی) و بخش‌هایی از مرکز کشور در برخی ساعات افزایش سرعت وزش باد و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد.

کاهش 20.2 درصدی بارش نسبت به بلند مدت

پروین رفیعی توضیح داد: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا بیستم مردادماه سال جاری 184.5 میلی متر بوده است و میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 176.1 میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: بارش سال جاری  4.8 درصد بیشتر از سال گذشته است همچنین میانگین بلندمدت کشور  در بازه زمانی مذکور 231.3 میلی متر بوده است. بارش سال جاری 20.2 درصد کمتر از بلند مدت است.

امیدیه خوزستان گرمترین منطقه در هفته گذشته

این کارشناس هواشناسی گفت: بیشترین میزان بارش در هفته چهل و ششم به منطقه سردشت  بشاگرد استان هرمزگان به میزان 38.4 میلی متر بوده است.

وی اعلام کرد: گرمترین منطقه امیدیه استان خوزستان به میزان 48.8 درجه سلسیوس است همچنین میانگین خنک‌ترین منطقه، لاله‌زار استان کرمان با دمای 9.8 درجه سلسیوس بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید