Iranian Agriculture News Agency

با همکاری سه جانبه؛

توسعه صنعت نیشکر سرعت می‌گیرد

همکاری سه جانبه برای ایجاد تحول و افزایش بهره‌وری در صنعت کشاورزی شکل گرفت. همکاری که یک پایه آن ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این کار به کاهش هزینه تولید، افزایش ارزش افزوده و کاهش آثار زیست‌محیطی می‌انجامد.

توسعه صنعت نیشکر سرعت می‌گیرد

به گزارش ایانا از معاونت علمی و فناوری، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری سه جانبه‌ای با سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای نفوذ بیشتر فناوری به صنعت نیشکر را آغاز کرد. این کار در قالب تفاهم‌نامه همکاری به نتیجه خواهد رسید.

در جلسه امضای این تفاهم‌نامه، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نفوذ فناوری به صنایع بزرگ را یک الزام ملی دانست و گفت: معاونت علمی و فناوری همیشه به دنبال تحقق نفوذ فناوری در صنایع بزرگ برای افزایش ارزش افزوده، کاهش آثار زیست‌محیطی و هزینه تولید است.

وی همچنین بیان کرد: کاهش و پذیرش ریسک ورود شرکت‌ها به فناوری‌ها یکی از رسالت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. کاری که به نفوذ فناوری در کشور کمک می‌کند. کار فناوری این است که روش‌های اقتصادی و سومند را به جای راه حل‌های پرهزینه سنتی می‌نشاند.

افزایش امنیت غذایی و کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی

کامبیز بازرگان رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی هم در این مراسم، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان تحقیقات سال‌ها است که با هم همکاری می‌کنند. ستاد توسعه زیست‌فناوری این معاونت هم همیشه در طرح‌های پیشنهادی با ما همراه بوده است. همکاری‌هایی برای تامین امنیت غذای مردم.

وی رویکرد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را، توسعه نفوذ دانش در بخش کشاورزی بیان کرد و گفت: این سازمان آمادگی دارد همه ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های خود را برای تبدیل دانش به ثروت در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کار بندد.

توسعه پایدار کشاورزی و محیط‌زیست

در ادامه این مراسم، غلامرضا صالحی جوزانی مدیر کل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، بیان کرد: امیدوارم تولید نیشکر و صنایع جانبی آن با امضای این تفاهم‌نامه در مسیر توسعه پایدار کشاورزی و محیط‌زیست حرکت کند.

وی با بیان اینکه سالانه دو و نیم میلیون تن قند و شکر برای رفع نیازهای کشور لازم است، گفت: صنعت نیشکر سالانه ۵۰ درصد نیاز کشور را با سطح کشتی بالغ بر ۱۲۳ هزار هکتار تامین می‌کند.

صالحی افزود: در این میان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی شکر خاورمیانه با سطح کشت ۸۰ هزار هکتاری سالانه حدود ۷۰ درصد شکر نیشکری و ۴۰ درصد قند کشور را تامین می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به پروسه برداشت نیشکر و سوزاندن مزارع که آلودگی محیط‌زیست را در پی دارد، برداشت سبز را به عنوان بهترین روش برای ادامه روند برداشت این محصول معرفی کرد.

به گواه آمارها سالانه می‌توان از باگاس نیشکر چهارمیلیون تن خوراک دامی تولید کرد. سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان بزرگترین سازمان تحقیقاتی کشاورزی کشور با بیش از 2 هزار و 100 نفر عضو هیات علمی ۲۳ موسسه مادر، ۳۴ مرکز و ۳۰۰ ایستگاه و پایگاه تحقیقاتی در سراسر کشور می‌تواند یک ظرفیت بسیار بزرگی برای مدیریت پس‌آمدها و پساب‌های تولید شده از مزارع نیشکر و ایجاد پالایشگاه زیستی در کنار صنعت نیشکر کشور باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید