Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیر

برای اولین بار برداشت 50کیلوگرم ثعلب از مراتع شهرستان نیر

غده گیاه ثعلب حاوی 2.7 درصد نشاسته، 5 درصد مواد ازته، 12 درصد رطوبت و 16- 55 درصد گلوکونات (مهمترین ترکیب تشکیل دهنده ثعلب) می باشد که این ماده اخیر فیبر طبیعی بوده که در تنظیم قند خون، کاهش وزن و کاهش کلسترول کاربرد دارد.

برای اولین بار برداشت 50کیلوگرم ثعلب از مراتع شهرستان نیر

به گزار روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ،رضا ناصری با اعلام این خبر افزود: سالانه در این شهرستان 50 کیلوگرم ثعلب از 45 هکتار از مراتع این شهرستان  که بیشتر در روستاهای: قره شیران، خانه شیر و یامچی علیا و سفلی پراکندگی هستند، برداشت می شود. زمان برداشت ثعلب معمولاً یک ماه به طول می انجامد و در این مدت حدود 40 -50 کیلوگرم ثعلب توسط 4-5 کارگر برداشت می گردد. قیمت ثعلب در بازار حدود هر کیلوگرم 700 هزار تومان می باشد که کاربرد درمانی و صنعتی دارد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: معمولاً غده های این گیاه مورد استفاده قرار میگیرد که به دو شکل پنجه ای و تخم مرغی شکل بوده و توسط افراد غیر بومی که هرساله از کردستان (سقز) در این منطقه ساکن می شوند، برداشت می گردد. روش برداشت بدین صورت است که توسط بیل های کوتاه و باریک، غده ها همراه گیاه کامل از خاک درآورده شده، گل ولای غده ها شسته شده و سپس در آب جوشانده و خشک می گردند.

وی افزود: گیاه ثعلب در طب سنتی به عنوان مرهم سینه و درمان اختلالات سینه و روده، بیماری سل، اسهال، پارکینسون، سرطان و به ویژه به عنوان تقویت کننده فعالیت جنسی و افزایش قدرت بدنی و انرژی زایی تجویز می شود. در صنعت بستنی سازی، نوشیدنی و شیرینی سازی نیز کاربرد دارد. غده گیاه ثعلب حاوی 2.7 درصد نشاسته، 5 درصد مواد ازته، 12 درصد رطوبت و 16- 55 درصد گلوکونات (مهمترین ترکیب تشکیل دهنده ثعلب) می باشد که این ماده اخیر فیبر طبیعی بوده که در تنظیم قند خون، کاهش وزن  و کاهش کلسترول کاربرد دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید