Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

بازارهای جدید صادراتی نیاز توسعه زنبورداری

ایانا-کشاورزی: واردات ملکه هیبرید و ملکه مادر زنبور عسل و ارتباط تنگاتنگ با دانش روز زنبورداری الزامی است. در این رابطه از سازمان دامپزشکی و معاونت تخصصی امور دام و شبکه تعاونی‌های روستایی کشور پیشتاز این مسئله شده و به استقبال ریسک‌ها رفته، باید معاضدت و گشایش‌های بیشتری در این خصوص به‌ خرج داد

بازارهای جدید صادراتی نیاز توسعه زنبورداری

تحقیق و توسعه"حلقه مفقوده در زنجیره ارزش فعالیتهای شبکه تعاونی صنعت زنبورداری کشور است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران حسین شیرزاد مدیرعامل و رئیس هیات این سازمان در حاشیه بازدید از فروشگاه مرکزی فرآورده‌های صنعت زنبورداری کشور و دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره صندوق حمایت و توسعه زنبورداران کشور (اکسیر) اظهار کرد: صنعت زنبورداری ایران، به واسطه پیچیدگی‌های تکاملی مناسبات زنجیره تولید-بازار و عقب ماندگی‌های تاریخی گریبانگیر آن و وقوع سوانح و حوادث‌هایی نظیر آسیب‌های وارده بر زنبورداران در پنج سال اخیر از جمله خشکسالی، گردوغبار، بیماری‌های نوظهور نوزادان، تغییرات اقلیمی بیش از هر زمان دیگری نیازمند عبور از شرایط تولید خرده پایی - معیشتی به سوی تولید اقتصادی و رقابتی است.

او در ادامه گفت: ما نیازمند تحول در فهم شخصی‌مان در بهره‌برداری از منابع پایه و بازنگری "دانشی، بینشی و مهارتی" در صنعت زنبورداری کشور و ایجاد نهادهای مدنی-تولیدی مدرن و ساختارهای بازار محور نوین هستیم. از طرفی تولید اقتصادی و رقابتی و بهره‌ور، بدون بازگشت ارزش افزوده واقعی محصول تولیدی به تولید کننده کامل نخواهد بود. رسیدن به این مقصود، نیازمند در اختیار داشتن یک برنامه و الگوی جامع توسعه است که اجرای آن زمینه رشد شاخص‌های توسعه را در طول زنجیره ارزش صنعت زنبورداری کشور از قبل تا بعد از تولید تضمین کند.

شیرزاد فقدان ردیف بودجه‌ای مستقل جهت فعالیتهای زنبورداری در کشور، عدم پوشش چتر ایمنی – حمایتی بیمه و تأمین اجتماعی زنبورداران را از جمله چالشهای بزرگ دانست و گفت: از نمایندگان محترم مجلس خواستار حساسیت و توجه بیشتری در این رابطه هستیم. حال سوال اصلی اینجاست که کدام الگو و برنامه توسعه‌ای می‌تواند مسیر گذار بخش زنبورداری کشور را از تولید معیشتی به تولید رقابتی فراهم آورد و ارزش افزوده واقعی محصول تولید شده را به تولید کننده تسهیل و یا زمینه سازی نماید؟ از طرفی این الگوی توسعه، چگونه به مورد اجرا گذاشته می‌شود، توسط چه کسی؟ و الزامات آن چیست؟

شیرزاد، با اشاره به اینکه در ورای گزینش الگوی‌های توسعه، ابعاد مختلفی که باید در فرآیند بومی توسعه صنعت زنبورداری ایران به آن پرداخت، توضیح داد: باید در حوزه‌های توسعه بازار، توسعه زیرساختها، توسعه فناوری، بهبود و ارتقاء منابع انسانی، تأمین سرمایه درگردش، گسترش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و پرتفوی ریسک یا خطرپذیری صنعت زنبورداری روش‌های جدید را جستجو کرد.

او اضافه کرد: در بخش نحوه اجرای الگوی توسعه، آنچه تجربیات مختلف و مطالعه و بررسی تجربیات کشور‌های مختلف نشان می‌دهد، هر برنامه توسعه‌ای در هر زیربخشی نیازمند یک سازمان‌های توسعه‌ای پیش برنده و تسریع کننده است. این سازمانهای توسعه‌ای با رهبری، هم‌افزایی و پشتیبانی کسب و کارها و ایجاد نقش واسط بین دولت، صنعت و بازار و همچنین پر کردن خلاء حلقه‌های مفقوده در صنعت می‌توانند نقشی تأثیرگذار در تحقق اهداف و بهبود شاخص‌های توسعه در صنعت و تسهیل کننده باشند.

شیرزاد با اشاره به اینکه در زمینه چشم‌انداز و تدوین استراتژی صنعت زنبورداری ضعف داریم تاکید کرد: اقتصادی کردن تولید عسل و استفاده از تجارب بین‌المللی در ارتقای کارایی و بهره‌وری کندوها، به ویژه در زمینه ملکه مادر و ملکه‌های هیبرید و همچنین تاکید بر تقویت زنجیره تولید زنبور عسل در کشور، انتخاب بازارهای هدف و برندسازی و فعال شدن بیشتر اتحادیه‌ها و تشکلها و انعکاس پژواک صدای تشکلهای زنبورعسل در فضای ملی و تأکید بر توسعه صنعت تولید ژل رویال و اهمیت اشتغال‌زایی آن در مناطق روستایی و آموزشهای ترویجی لازمه در این زمینه در استانهای دارای مزیت رقابتی کشور را از اهم راهبردهای آتی صنعت زنبورداری برشمرد.

این مقام مسئول واردات ملکه هیبرید و ملکه مادر زنبور عسل و ارتباط تنگاتنگ با دانش روز زنبورداری را الزامی دانست و گفت: در این رابطه از سازمان دامپزشکی و معاونت تخصصی امور دام می‌خواهیم حال که شبکه تعاونی‌های روستایی کشور پیشتاز این مسئله شده و به استقبال ریسک‌ها رفته، معاضدت و گشایش‌های بیشتری در این خصوص به‌ خرج دهند.

شیرزاد، موضوع پیگیری تدوین استانداردهای عسل طبیعی از طریق سازمان دامپزشکی، معاونت امور دام، دفتر امور اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی و اتحادیه سراسری زنبورداران را برای حضور کیفی‌تر و اکتشاف بازارهای صادراتی جدید پدیده‌ای حیاتی دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید