Iranian Agriculture News Agency

در 5 ماه نخست سال صورت گرفت؛

ارزآوری 50 میلیون دلاری صدور 148 هزارتن سیب زمینی

ایانا-کشاورزی: در حال حاضر میانگین تولید سیب زمینی در هر هکتار، معادل 32 تن بوده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این رقم در آینده به دو برابر افزایش یابد.

ارزآوری 50 میلیون دلاری صدور 148 هزارتن سیب زمینی

این روزها حواشی که حول محور تولید سیب زمینی در کشور جریان داشت، چند روزی داستان این محصول کاربردی را در کشور به ژانری نگران‌کننده مبدل کرد. با وجود اینکه خبر خطرناک بودن سیب زمینی‌های استان کرمانشاه تکذیب و با بررسی‌های صورت گرفته سالم بودن سیب‌زمینی‌های این منطقه اثبات شد، اما باز هم ماجرای ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی در چند ماهه اخیر از جمله داستان‌هایی بود که کشاورزان و بازار فروش سیب‌زمینی را ملتهب ساخت. گرچه برداشت سیب‌زمینی همیشه هول و هراس خاصی را به دلیل نبود بازار متمرکز و مناسب برای فروش این محصول برای کشاورزان با خود به همراه داشته، اما توانسته کشور را در این مقوله به خوکفایی برساند، آن هم با وجود اینکه اگر رشد سالیانه تورم، افزایش نرخ کودهای شیمیایی و نهاده‌ها را در کنار بالا رفتن قیمت تجهیزات کشاورزی را در کاشت این محصول در نظر بگیریم، سود چندانی عاید کشاورزان نخواهد شد.

به گزارش ایانا، همین چند وقت پیش بود که عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی یکی از راهکارهای مناسب در زمینه به صرفه کردن کشت این محصول( به خاطر آب بر بودن آن) را افزایش تولید در واحد سطح دانست و عنوان کرد که کشاورزان به میزان 12 هزار متر مکعب آب برای کشت سیب‌زمینی مصرف می کنند که در برخی موارد این رقم به 18هزارمتر مکعب هم می‌رسد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر میانگین تولید سیب زمینی در هر هکتار، معادل 32 تن بوده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این رقم در آینده به دو برابر افزایش یابد. بر این اساس در سال زراعی 97-96 تولید سیب‌زمینی حدود چهار میلیون و 930هزار تن در 141 هزار و 402هکتار پیش بینی شد و در این بین رقم سه میلیون 300هزار تن در 97هزار و 100هکتار مربوط به کشت پاییزه سال 96 و عددی برابر با یک میلیون و627هزار تن در 64هزار و 302هکتار در طرح استمرار بهاره سال جاری تولید شده است. از این رو حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی میزان صادرات سیب‌زمینی در سال گذشته را بیش از 610هزار تن و رقم صادرات این محصول در پنج ماهه نخست سال جاری را 148هزار تن به ارزش 50 میلیون دلار اعلام کرد.

در این راستا صادرات سیب‌زمینی در پنج ماهه نخست سال جاری به کشورهای عراق و افغانستان صورت گرفت اما حدود یک ماه پیش بود که بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی صادر شد و توقف صادرات سیب زمینی را رقم زد. این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان دلیل توقف صادرات را تنظیم بازار داخلی اعلام کردند. براساس آمارهای موجود سرانه مصرف سیب‌زمینی تازه‌خوری و فرآوری شده در کشور 43 تا 45 کیلوگرم تخمین زده می‌شود و ممنوعیت صادرات هم برای تامین این میزان مصرف سرانه صورت گرفته است. چنین ممنوعیتی اعتراض بسیاری از کشاورزان از جمله صادرکنندگان این محصول را به دنبال داشت. همین چند وقت پیش بود که محمد رحیم نیازی، رئیس هیات مدیره انجمن سیب زمینی به تولید سالانه پنج میلیون تا پنج میلیون و 200هزار تن سیب‌زمینی اشاره کرد که این رقم نشان از خودکفایی ایران در تولید این محصول داشت. از این رو نیازی در راستای ممنوعیت تولید سیب‌زمینی، هشدارهای لازم را در جهت کاهش سطح زیر کشت و تولید داد و این ماجرا را برای تولیدات سال آینده ناخوشایند اعلام کرد. چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد، طی چهار سال گذشته کشاورزان فعال در این زمینه به دلیل پایین بودن قیمت و مازاد تولید متحمل ضرر و زیان‌هایی بوده‌اند. اینچنین بود که چندی پیش ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی به دنبال اعتراضات و هشدارهای لازم مسئولان مربوطه لغو شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید