فعال صنعت حمل و نقل:
بندر چابهار نیازمند نگاه ویژه برای راهبردی شدن است
مسلمی،با اشاره به ظرفیتهای راهبردی بندر چابهار، این بندر را یکی از نقاط کلیدی کشور در شرایط تحریم دانست و تأکید کرد توسعه زیرساختهای گمرکی، ریلی و جادهای میتواند نقش مهمی در شکوفایی ترانزیت و احیای اقتصاد ملی داشته باشد.
تهران-ایانا- فعال صنعت حمل و نقل و لجستیک،گفت:«بندر چابهار بهدلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خاص خود و دسترسی به دریای عمان، همسایگی با پاکستان و نزدیکی به افغانستان، از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از بنادر اصلی کشور برخوردار است، اما تحقق این ظرفیت نیازمند نگاه ویژه و راهبردی است.»
علیرضا مسلمی، در گفتوگو با ایانا، با بیان اینکه بندر چابهار در شرایط فعلی کشور یک بندر استراتژیک محسوب میشود، اظهار کرد: «این بندر میتواند جایگاه مهمی در میان بنادر ایران داشته باشد، اما در مسیر توسعه آن چالشهایی وجود دارد که باید برطرف شود.»
به گفته او، مشکلاتی مانند گمرک، زیرساختهای جادهای، شبکه ریلی و حملونقل بینجادهای از جمله موانعی است که مانع بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای این بندر شده است.»
این فعال صنعت حمل و نقل با اشاره به نقش فعالان حوزه حملونقل و اعضای انجمنهای صنفی گفت:«بخش عمده فعالیت این مجموعهها در حوزه حمل کالای اساسی از جمله گندم، شکر، ذرت، نهادههای دامی و روغن است؛ کالاهایی که عمدتاً در قالب قراردادهای دولتی و با دریافت تضامین لازم جابهجا میشوند و لازم است بهصورت سالم و ایمن به مقصد برسند. به همین دلیل، توجه ویژه به بندر چابهار در این زنجیره اهمیت دوچندانی دارد.»
او به بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت :«این بندر در اختیار بخش خصوصی است، اما هنوز به پویایی لازم در هماهنگی با بخش حملونقل و لجستیک نرسیده است.»
مسلمی با اشاره به برنامه توسعه هفتم گفت:« این برنامه بر نوآوری، شکوفایی و هوشمندسازی تمرکز دارد و حملونقل و ترانزیت یکی از محورهای اصلی آن است.»
به گفته او، ترانزیت میتواند بیش از ۳۰ درصد در احیای اقتصاد کشور نقش داشته باشد و اقتصاد ملی زمانی جان میگیرد که ترانزیت نیز احیا شود.
خبرنگار، صبا طاهری
دیدگاه تان را بنویسید