شفافیت و نظارت انسانی؛ کلید موفقیت در استفاده از هوش مصنوعی در ارتباطات

نشست تخصصی با عنوان «آینده‌نگری در ارتباطات: نوآوری، تحول و چالش‌های اخلاقی در عصر هوش مصنوعی» در دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد.

شفافیت و نظارت انسانی؛ کلید موفقیت در استفاده از هوش مصنوعی در ارتباطات

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، این نشست با مشارکت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و با حضور گسترده اساتید، مدیران و فعالان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات برگزار شد و در آن نقش و تأثیرات هوش مصنوعی در این حوزه بررسی شد.  

 در این نشست، اسماعیل فاتحی‌فر، رئیس دانشگاه صنعتی سهند، در سخنانی به اهمیت و تأثیرگذاری هوش مصنوعی در جامعه مدرن به‌ویژه در عرصه ارتباطات پرداخت.

وی اظهار کرد: هوش مصنوعی نه تنها در عرصه علمی بلکه در تمام ابعاد زندگی مدرن نفوذ کرده و تحول‌آفرین بوده است.

فاتحی‌فر همچنین به توانمندی‌های این فناوری در تحلیل داده‌های بزرگ اشاره کرد و افزود: پیشرفت‌های اخیر امکان شناخت دقیق‌تری از نیازها و اولویت‌های مخاطبان را فراهم کرده و روابط عمومی‌ها را قادر ساخته تا ارتباطی هدفمند و موثر برقرار کنند.

وی بر لزوم تجهیز روابط‌عمومی‌ها به فناوری‌های پیشرفته تأکید کرده و افزود: این فناوری به ما امکان می‌دهد پیام‌ها را با اثربخشی بیشتری به مخاطبان منتقل کرده و تعاملات را دقیق‌تر مدیریت کنیم.

فاتحی فر همچنین از اهمیت بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیشرفته برای تحلیل داده‌ها و ایجاد تصویری شفاف از دانشگاه به مخاطبان سخن گفت.

فرماندار شهرستان اسکو نیز در این نشست با اشاره به ضرورت استفاده جامع و صحیح از هوش مصنوعی گفت: در شرایط حساس کنونی، موفقیت از آن کسانی است که بتوانند از این فناوری به‌درستی بهره‌برداری کنند.

حسین فیروزی افزود: روابط عمومی‌ها باید با استفاده از این فناوری، عملکرد سازمان‌ها را به بهترین نحو به جامعه منعکس کنند.

سخنران اصلی و مدرس این نشست تخصصی، در اظهارات خود بر ضرورت شفافیت و نقش مکمل هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات تأکید کرد.

ابراهیم مولائی، گفت: شفافیت همیشه کلید موفقیت است. اگر از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنید، برچسب‌گذاری کنید تا اعتماد مخاطب را جلب کنید.

وی بر این باور بود که هوش مصنوعی باید به‌عنوان ابزاری کمکی مورد استفاده قرار گیرد و افزود: هوش مصنوعی نباید جایگزین تصمیمات انسانی شود؛ نظارت انسانی ضروری است.

مولائی همچنین به مسائل امنیتی استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: استفاده از هوش مصنوعی با خطرات امنیتی و مسائل مربوط به اطلاعات نادرست همراه است که نیاز به تدوین چارچوب‌های نظارتی و سیاست‌های دقیق دارد. در استفاده از هوش مصنوعی، باید از ایمنی داده‌های سازمانی و محرمانه محافظت شود و سیاست‌هایی برای جلوگیری از نشت اطلاعات تدوین شود.

وی در ادامه به اهمیت تفکر انسانی در فرآیندهای تصمیم‌گیری و تولید محتوا اشاره کرد و گفت: در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند کار روابط عمومی را بهینه کند، نباید ارزش ارتباطات انسانی را کمرنگ کند تا چالش‌های اخلاقی کاهش یابد. تفکر سطح بالا و تفکر راهبردی همچنان تنها توسط انسانی با تجربه قابل انجام است؛ هوش مصنوعی مولد می‌تواند فرآیند خلاقیت و تحقیق را تسریع کند، اما همیشه قضاوت و ویرایش انسانی برای تولید محتوای نهایی ضروری است. 

 در ادامه این نشست، از بخش انگلیسی وبگاه انجمن روابط‌عمومی آذربایجان شرقی رونمایی شد که به منظور گسترش ارتباطات بین‌المللی و تعامل با جامعه جهانی طراحی شده است.

 ابراهیم مولائی هدف این اقدام را ایجاد بستری برای ارتباط مستقیم با جامعه روابط‌عمومی بین‌المللی و تقویت ارتباطات با مخاطبان جهانی اعلام کرد.

 شایان ذکر است که خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران و ابوالقاسم حکیمیان، عضو هیئت مدیره انجمن، به‌صورت آنلاین در این نشست با روابط‌عمومی‌های استان سخن گفتند.

 همچنین عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن، گزارشی از دستاوردهای این انجمن طی دو سال اخیر ارائه داد و به نقش کلیدی انجمن در ارتقای حرفه‌ای روابط‌عمومی در سطح استان آذربایجان شرقی اشاره کرد.

وحید کاظم‌زاده، برگزاری نشست های تخصصی روابط عمومی را گامی مهم در توانمندسازی روابط عمومی ها دانست و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص هوش مصنوعی گفت: ایشان در این زمینه می فرمایند: « من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می شود، مسئله‌ هوش مصنوعی باشد که در اداره‌ آینده دنیا نقش خواهد داشت باید کاری کنیم که حدّاقل به ده کشور اوّل دنیا در این مسئله برسیم.» .

 

مشاور رئیس سازمان و رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه این نشست ها فرصتی برای تبادل تجربیات و آشنایی با جدیدترین فناوری‌های نوین در حوزه روابط‌عمومی بوده و حضار با اطلاعاتی ارزشمند از نشست بهره‌مند می شوند ادامه داد: این سلسله نشست‌های تخصصی پیش از این در شهرستان‌های آذرشهر، ملکان و مرند برگزار شده و این بار در اسکو برگزار می شود همچنین، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری این نشست‌ها در دیگر شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی در حال انجام است و این رویدادها با هدف فراهم کردن فرصتی برابر برای آموزش و ارتقای دانش و مهارت‌های فعالان حوزه روابط‌عمومی به تمامی شهرستان‌ها گسترش خواهد یافت تا تمام علاقه‌مندان و فعالان این حوزه از این فرصت‌های آموزشی بهره‌مند شوند.

 در نهایت، این نشست تخصصی سه‌ساعته با تجلیل انجمن روابط عمومی استان از فعالان روابط‌عمومی شهرستان اسکو به پایان رسید.

در این بخش، حسین فیروزی، فرماندار اسکو و دیگر مسئولان شهرستان از تلاش‌های این فعالان در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی قدردانی کردند.

گفتنی است فیروزی فرماندار شهرستان اسکو و فاتحی فر رئیس دانشگاه صنعتی سهند با اهدای لوحی از محمد موسی زاده مسئول روابط عمومی مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو به عنوان مدیر روابط‌عمومی برتر و نمونه استان آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو تجلیل کردند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

حجم ویدیو: 52.40M | مدت زمان ویدیو: 00:01:51
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید