Iranian Agriculture News Agency

برداشت ۳۳۰ تن گیاهان دارویی در ابرکوه

با توجه به افزایش کشت گیاهان کم آبخواه و تغییر الگوی کشت ، در سال گذشته انواع مختلف گیاهان دارویی به میزان ۳۳۰ تن از ۲۰۰ هکتار زمین زیر کشت از سوی کشاورزان ابرکوه برداشت شد.

برداشت ۳۳۰ تن گیاهان دارویی در ابرکوه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه ، با اعلام این مطلب افزود :کاشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه جویی در آب به ‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۰۰ میلیون ریال در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد ریال درآمدزایی دارد.

علی محمد هوشمند بابیان اینکه سال ۹۹ در این شهرستان ۱۰۰ هکتار به کشت زعفران اختصاص داشت ،خاطرنشان کرد : از این میزان سطح زیرکشت ۴۰۰ کیلوگرم زعفران خشک به ارزش هر کیلو۱۴۰ میلیون ریال برداشت شد.

وی با تاکید بر اینکه کاشت و توسعه کشت گیاهان دارویی که ظرفیت خوبی برای مدیریت برداشت آب است از جمله اولویت کاری این نهاد قرار دارد، پیش بینی کرد که امسال با توجه به ارزش افزوده بالا، کم آبخواه بودن آن و استقبال کشاورزان سطح زیرکشت گیاهان دارویی امسال به ۲۵۰ هکتار برسد.

این مسوول اظهارکرد: گیاهان دارویی از جمله زودبازده‌ ترین محصول کشاورزی است و تاکنون ۱۵ رقم با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه (گرم و خشک) مناسب کشت تشخیص داده شد که می توان به زعفران ، به‌ لیمو، آویشن، نعناع فلفلی ، زوفا ، شیرین‌بیان ، شوید ، زیره ، شنبلیله ، مرزنگوش ، گل محمدی ، زیره و بادرنجوبه و سایر محصولات اشاره کرد.

هوشمند ادامه داد: گیاهان دارویی در دوره کشت حداکثر سه مرحله نیاز به آبیاری دارد و جزو گیاهان کم آبخواه محسوب می شود و می‌تواند به منابع سفره های آب زیرزمینی منطقه کمک کند و هم منبع درآمد مطمئنی برای کشاورزان باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه ، یادآورشد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه در برنامه‌های کاری جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: این شهرستان ظرفیت‌های خوبی با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای دارد.

سطح زیرکشت کشاورزی این شهرستان به دلیل کاهش بارندگی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت؛ ۴۰ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و بخشی از محصول کشاورزی و دامی در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید