Iranian Agriculture News Agency

سه هزار هکتار اراضی ابرکوه در دولت دهم و یازدهم به آبیاری نوین تجهیزشد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه حدود پنج هزار هکتار اراضی وباغ های این شهرستان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به آبیاری نوین تجهیز شده، گفت : از این میزان حدود سه هزار هکتار آن در دولت دهم و یازدهم اجرا شده است .

سه هزار هکتار اراضی ابرکوه در دولت دهم و یازدهم به آبیاری نوین تجهیزشد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مهدی غیب الهی در گفت وگو با خبرنگار ایانا با تبیین  اهمیت طرح‌های آبیاری نوین در افزایش بهره وری و راندمان برای جهش تولید،  افزود: دولت یازدهم و دوازدهم برای این میزان آبیاری نوین ۴۰۰میلیارد کمک بلاعوض به کشاورزان  پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه ، آبیاری کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی روش های آبیاری اجرا شده، اظهار داشت: همچنین امسال عملیات تجهیز ۵۰۰ هکتار دیگر اراضی و باغ ها به آبیاری نوین آغاز شده است .

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای  در هر هکتار ( واحد سطح)  به ترتیب هفتاد میلیون ریال و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

غیب الهی با اشاره به مزایای آبیاری نوین (کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی)، تصریح کرد: در این سامانه راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می یابد.

وی با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و افت سطح آب های زیرزمینی اظهار کرد: بهترین روش برای حفظ منابع موجود در بخش کشاورزی ، اجرای طرح های آبیاری نوین است .

وی بیان کرد: برای استفاده از آب دربخش  کشاورزی به صورت نوین ، دولت درسال ۱۳۹۸ برای اجرای ۵۰۰هکتار آبیاری نوین ، ۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان ابرکوه قرار داد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید