Iranian Agriculture News Agency

تاخیر کوچ عشایر یزد بهترین راه مقابله با کروناست

رییس اداره امور عشایری یزد با اشاره به شیوع کرونا در اوایل اسفند سال ۹۸ گفت: برای قطع زنجیره انتقال، تاخیر ۴۵ روزه کوچ عشایر استان بهترین راهکار مقابله با بیماری است .

تاخیر کوچ عشایر یزد بهترین راه مقابله با کروناست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع در گفت و گو با خبرنگار ایانا افزود: با توجه به شرایط موجود و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق فارس و کرمان که محل مناطق ییلاقی عشایر یزد است، در حال حاضر کوچ عشایر ممنوع است .

وی با بیان اینکه ، همه ساله زمان کوچ عشایر استان مستقر در شهرستان های ابرکوه و خاتم  اواسط فروردین ماه انجام  می شد، اظهار کرد: اما امسال به خاطر شیوع کرونا ، حرکت از قشلاق به ییلاق ۲ استان یادشده به اواخر اردیبهشت ماه آینده موکول شد.

موردی از ابتلا  به کرونا گزارش نشد

زارع با اشاره به اینکه تاکنون موردی از ابتلای عشایر به کرونا دریافت نشد،  ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده ، عشایر استان تا پایان اردیبهشت ماه آینده در مناطق ییلاقی خود حضور دارند و به منظور قطع  زنجیره انتقال کرونا از حرکت و جابه‌جایی نیز پرهیز کنند.

وی بیان کرد: به منظور جلوگیری از کوچ جامعه عشایری به آنها تاکید شد که فعلا کوچ نکنند و در این رابطه همکاری خوبی با مسوولان منطقه و استان های یادشده نیز داشته باشند.

این مسئول عشایری استان یزد تصریح کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی در مناطق ییلاقی مستقر هستند تا از هرگونه کوچ احتمالی ممانعت به عمل آورند.

وی، ممانعت از کوچ عشایر را تنها به خاطر حفظ سلامتی و جان آنان دانست و افزود: در صورتی که هر ایلی اقدام به کوچ زود هنگام و بدون اجازه مسوولان محلی کند ، از تمامی خدمات سالانه از جمله آبرسانی ، تامین علوفه و صفحه های خورشیدی( انرژی آفتابی) محروم می شوند.

پوشش بهداشتی و درمانی جامعه عشایری

وی بیان کرد: عشایر یزد هرسال در شرایط عادی و نبود حوادث غیرمترقبه از اواخر آبان و اوایل آذرماه از مناطق ییلاقی فارس و کرمان به سکونتگاه های قشلاقی خود در استان یزد کوچ می کنند و از نیمه دوم فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه قشلاق را  ترک می کنند .

زارع  با بیان اینکه در زمان اتراق عشایر در مناطق خود ، آموزش های لازم در رابطه با رعایت موازین بهداشت فردی و گروهی به آنها ارایه می شود، یادآور شد: جامعه عشایری تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی نیز هستند از طریق سامانه ۴۰۳۰ با آن تماس تلفنی برقرار و سلامتشان به لحاظ ابتلا به بیماری های ویروسی بررسی شده و نکات آموزشی هم ارایه شد.

رییس اداره امور عشایری یزد تصریح کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده و تاخیر زمان کوچ ،حرکت آنها  از قشلاق به ییلاق ، در صورت نیاز کوچ  با وسایط نقلیه انجام می شود.

وی تاکید کرد: در صورت اجرای برنامه کوچ نیز چگونگی تامین کامیون و نحوه انتقال نیز از جمله مواردی است که باید تمهیدات لازم برای آنان اندیشیده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تیم واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی، عوامل نیروی انتظامی و عاملان توزیع مایحتاج  در صورت نیاز عشایر در زمان موعد مقرر استقرار می یابند.

تولید  چهار هزار و ۳۸۰ تن فراورده دامی و لبنی عشایر 

مدیر امور عشایری یزد اضافه کرد: بخش هایی از مراتع فارس و کرمان ، در اختیار عشایر استان  به صورت مراتع ییلاقی قرار دارد.

زارع با بیان اینکه چرای زود هنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب عرصه های طبیعی است، اظهار داشت: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید مطابق با تاریخ کوچ و  پروانه‌های مرتعداری  باشد.

وی تصریح کرد: هزار و ۲۰۰  کیلومتر ایل راه ها در حد فاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی استان های فارس و کرمان وجود دارد که مورد استفاده عشایر است .

تولیدات سالانه عشایر استان  چهار هزار و ۳۸۰ تن انواع فراورده دامی و لبنی است و علاوه بر تولید ۴۰۰ تن ( ۲۵ درصد) گوشت قرمز، آنها در تولید ۲۰ درصد صنایع‌دستی استان نیز نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید