Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد:

خود اتکایی در تولید گوشت قرمز (دام سبک ) با احداث مگافارم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از احداث مگافارم‌های دام سبک با برنامه‌ریزی سه ساله در استان یزد به‌منظور خودکفایی در تولید گوشت قرمز خبر داد.

خود اتکایی در تولید گوشت قرمز (دام سبک ) با احداث مگافارم

به گزارش خبرنگار ایانا در یزد، محمدعلی حاتمی زاده ضمن اشاره به اینکه راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال حوزه دام سبک در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: علاوه بر اختصاص یک همت اعتبار این امر زمان‌بر خواهد بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و نیز استقبال سرمایه‌گذاران حوزه صنایع و معادن ایجاد مگافارم‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.

وی افزود: مزیت اصلی اجرای طرح مگافارم‌ها توسط سرمایه‌داران این حوزه، رفع مشکل تأمین مالی است که با حداقل‌ها می‌توانیم پهنه‌ها یا مجتمع‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم؛ آن‌ها می‌توانند دام‌های مولد پر تولید را از کشورهای مورد تائید معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی وارد و نسبت به پرورش آن‌ها اقدام کنند.

حاتمی زاده در این خصوص خاطرنشان کرد: تأمین نهاده، به‌کارگیری کارشناسان مجرب، استفاده از آخرین تکنولوژی تولید و تکمیل زنجیره ارزش آسان‌تر و سریع‌تر،... انجام خواهد شد؛ متولیان مگافارم‌ها می‌توانند دام، نهاده، زیرساخت و خدمات مهندسی واحد‌های کوچک‌تر را نیز تأمین نمایند و عملاً واحد‌های راکد و غیرفعال را راه‌اندازی کنند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد مردم استان ذائقه مصرف گوشت بره گوسفندی دارند، توضیح داد: در حال حاضر با احتساب جمعیت استان، سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۱ کیلوگرم است، بر این اساس سالانه بیش از ۱۲ هزار تن گوشت قرمز مصرف می‌شود؛ از این میزان، ۹ هزار تن گوسفندی بوده که بایستی از کشتار بیش از  ۴۰۰ هزار رأس دام سبک تأمین شود.

به گفته وی، جمعیت فعلی گوسفند و بز استان ۶۶۰ هزار رأس است که از این تعداد حدود ۶ هزار تن گوشت تولید می‌شود و برای جبران کسری سه هزار تن می‌توان با اجرای طرح احداث مگافارم‌های دام سبک‌پر تولید نیاز استان را مرتفع کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده با برش شهرستانی طرح و استفاده از ظرفیت موجود با تأمین ۱۲۰ هزار رأس دام سبک‌پر تولید، نیاز استان به گوشت قرمز مرتفع شود.

وزیر جهاد کشاورزی در همایش مدیران روابط عمومی ضمن قدردانی از زحمات محمدعلی حاتمی زاده و با اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص احداث مگافارم‌های پرورش دام سبک در قالب ایجاد واحد‌های پرورش دام مولد و پروار، این کار بسیار مهم را در راستای خودکفایی تولید گوشت قرمز بااهمیت دانست.

گفتنی است مگافارم به معنای واحدهای بزرگ تولیدی بخش کشاورزی (مزارع وسیع) است.

 

خبرنگار: مسلم زارع

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید