Iranian Agriculture News Agency

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

افزایش ۳۳ درصدی عملکرد محصول زعفران با تغذیه‌ی مناسب

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: مهم‌ترین موضوع مورد توجه در مدیریت کشت زعفران انتخاب یک برنامه تغذیه‌ای مطلوب و مفید است زیرا تغذیه مناسب مزارع زعفران در افزایش عملکرد محصول اهمیت زیادی دارد.

افزایش ۳۳ درصدی عملکرد محصول زعفران با تغذیه‌ی مناسب

به گزارش خبرنگار ایانا در یزد، علی ایزدی بیان کرد: به طور کلی برنامه کودی و تغذیه‌ای که باعث افزایش عملکرد کمی و کیفی زعفران می‌شود، شامل سه مرحله است، ابتدا در زمان آماده‌سازی زمین و قبل از کاشت از ترکیبات انواع کودهای پتاسه و فسفاته به همراه ۴۰ الی ۸۰ تن کود حیوانی پوسیده در خاک استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد :کود ازته به دلیل اینکه به سرعت در آب حل می‌شود باید حتی‌الامکان همراه با آب، آبیاری و یا در سطح خاک پاشیده شود ، این کود باید در دو تا سه مرحله مورد استفاده واقع شود، یک سوم کود ازته قبل از آب اول و دو سوم دیگر در بقیه مراحل رشد گیاه طی چند دوره مصرف می‌شود.

 این کارشناس توضیح داد: همراه با آب دوم استفاده از اسید هیومیک، ترکیبات ازت، فسفر و پتاس ( مانند NPK )  به‌منظور رشد برگ‌ها و پیازها و ذخیره هرچه بیشتر مواد غذایی اهمیت زیادی دارد.

وی گفتک محلول‌پاشی جایگاه ویژه‌ای در تغذیه زعفران دارد، بدین منظور توصیه می‌شود در برنامه کودی زمستانه، ماه‌های بهمن و اسفند هم‌زمان با تشکیل و رشد بنه‌ها (پیازهای) دختری، طی دو الی سه مرحله نسبت به این مهم اقدام شود.

محلول پاشی در فصل زمستان در مناطق گرمسیری در نیمه بهمن و در مناطق سردسیری در نیمه اسفند انجام می‌شود.

ایزدی خاطر نشان کرد: استفاده از مواد مغذی موجود در اسیدهای آمینه، جلبک‌های دریایی، عناصر میکرو و ترکیبات فسفر و پتاس به‌صورت محلول‌پاشی در زمان رشد رویشی اهمیت زیادی داشته و محلول‌پاشی مزارع زعفران باعث افزایش ۳۳ درصدی عملکرد محصول می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید