Iranian Agriculture News Agency

مدیر شهرستان یزد خبر داد:

تولید بذر هیبرید با تلاش متخصصین بخش خصوصی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد از تولید بذور هیبرید توسط واحد دانش‌بنیان در شهرستان و ارائه آن به بازار هدف خبر داد .

تولید بذر هیبرید با تلاش متخصصین بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار ایانا در یزد، محمدرضا غفاریان گفت: با اجرای عملیات گرده افشانی هدفمند توسط متخصصین به نژادگر و تلاقی والدین طبق استراتژی‌های اصلاحی به زودی ۱۰ رقم هیبرید خیار، ۱۰ رقم هیبرید گوجه‌فرنگی، پنج رقم هیبرید گوجه گیلاسی، پنج رقم هیبرید فلفل دلمه‌ای و پنج رقم هیبرید فلفل کاپی آماده ارائه به بازار برای تست‌های منطقه‌ای و انتخاب نهایی خواهد شد.

بذر هیبرید از تلاقی دو والد که از لحاظ ژنتیکی با هم متمایز هستند، ایجاد می‌شود که این تلاقی شامل برداشتن گرده از گل نر یک گیاه و انتقال آن به قسمت‌های گل ماده گیاه دیگر برای تولید بذر است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تمامی گیاهان تولید شده از بذور هیبرید، مشابه هستند اما هربذر با توجه به نوع والد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و نسبت به ارقام معمول یا محلی، پایداری و مقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماری‌ها داشته، عملکرد آن‌ها بالاتر و محصول مرغوب‌تری می‌دهند .

این مسئول توضیح داد: حدود ۹۸ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌ شود و این وابستگی موجب شده شرکت‌های وارد کننده بذر، با تخصیص یارانه دولتی، سالانه میلیون‌ها دلار صرف واردات بذور هیبرید ‌کنند.

غفاریان افزود: علاوه‌بر بذور هیبرید گلخانه‌ای، ۵۰ رقم بذر هیبرید گوجه‌فرنگی فضای باز و بذور آزاد گرده‌افشان محصولاتی مانند هویج، شلغم، چغندر، هندوانه و طالبی برای تست عملکرد در شرایط آب و هوایی شهر یزد پس از تایید نهایی برای کشت در مزارع کشاورزان در فضای باز تامین خواهد شد.

مدیر شهرستان یزد ضمن بیان اینکه تولید بذر در هر هکتار ۲۵ تا ۳۰ میلیون عدد است خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه این واحد فناور برای تولید و تامین تمامی بذور مورد نیاز استان، برنامه‌ریزی برای رفع نیاز کشور و نیز صادرات آن طی بازه زمانی ۵ ساله در حال انجام است.

وی اضافه کرد: تولید بذور هیبرید از برنامه‌های تحولی برای تکمیل زنجیره تولید در گلخانه‌های استان یزد بوده و اجرای این برنامه با کاشت هزار و 150 لاین مادری در یک واحد گلخانه‌ای سه هزار متری توسط بخش خصوصی در شهرستان یزد آغاز شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید