Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اعلام کرد:

اجرای طرح جایگزینی باغات برای استفاده بهتر از منابع آبی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از اجرای طرح الگوی کشت جایگزینی باغات برای استفاده بهتر از منابع آبی خبر داد.

اجرای طرح جایگزینی باغات برای استفاده بهتر از منابع آبی

محمد شطرنجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: پسته با سطح زیر کشت ۶۲ هزار هکتار و تولید سالانه حدود ۴۰ هزار تن، زردآلو با سطح زیر کشت سه هزار و ۷۰۰ و تولید حدود ۴۸ هزار تن، انار با سطح ۶ هزار و ۸۰۰ و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن و محصولات گلخانه با سطح بیش از ۲ هزار هکتار و تولید حدود ۶۲۰ هزار تن از عمده محصولات استان یزد هستند.

وی یادآور شد: بالغ بر ۶۷ درصد از اراضی کشاورزی در استان یزد زیر پوشش باغات و بالغ بر ۳۰۰ هزار تن تولیدات بخش باغبانی است

شطرنجی ادامه داد: با توجه به میزان شدید تبخیر و بیلان منفی بارش متوسط سالانه، انتقال کشت‌های سبزی و صیفی فضای باز به محیط کنترل شده از اقداماتی است که برای استفاده بهینه از منابع آبی انجام می‌دهیم.

وی افزود: افزایش بهره‌وری از منابع آبی مناسب و در دسترس، اجرای طرح الگوی کشت جایگزینی باغات محصولات کم آب‌بر جای محصولات پر آب‌بر، به‌ویژه توسعه گیاهان دارویی در باغاتی که به دلیل خشکسالی‌های پیاپی از حیز انتفاع خارج شده‌اند، نیز از اقدامات لازم برای کنترل استفاده از منابع آبی است.

شطرنجی اضافه کرد: همچنین عملیات سرشاخه‌کاری و تغییر ارقام در باغات ترجیحاً مقاوم برای حفظ کمیت و کیفیت محصول در شرایط تولید با آب‌های شور و نامتعارف و آموزش‌های ترویجی مدیریت بهینه استفاده از منابع موجود و باغداری حفاظتی از کارهایی است که برای استفاده بهینه از منابع آبی در استان یزد انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید