Iranian Agriculture News Agency

توسعه گلخانه‌های مدرن از اهداف سند تحولی یزد نوین

توسعه گلخانه‌های مدرن از اهداف سند تحولی یزد نوین

سید ابوالفضل وکیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد

استان یزد با دارا بودن 3700 واحد گلخانه و 2116 هکتار سطح زیر کشت مقام چهارم در زمینه سطح گلخانه‌ها و مقام دوم در تولید محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای را در کشور از آن خود کرده است. صنعت گلخانه استان یزد باعث ایجاد اشتغال برای 14 هزار و 300 نفر و تولیدی معادل 620 هزار تن در سال شده است.

با توجه به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه اقتصاد مقاومتی و سند انتظار ( اولویت‌های تحولی وزارت جهاد کشاورزی، ابلاغ ریاست محترم جمهور ) با عنوان افزایش تولید سبزی، صیفی و جالیزی در راستای تحقق اجرای پروژه‌های برنامه تحولی یزد نوین اهداف و طرح‌های متفاوتی در زیر بخش گلخانه‌ها در سطح کشور تعریف شده و در دست اقدام است.

این طرح‌ها شامل؛ اجرای الگوی کشت و انتقال کشت‌های پر آب‌خواه سبزی و صیفی از فضای باز به داخل گلخانه، اصلاح، بازسازی و نوسازی واحدهای گلخانه‌ای مستهلک و قدیمی، ایجاد تنوع محصولی و تولید محصولات جدید گلخانه‌ای از جمله میوه‌های گرمسیری می‌شود.

همچنین تلاش برای توسعه تولید علوفه در گلخانه در راستای رفع معضل کمبود علوفه مورد نیاز استان، بهینه‌سازی و بهره‌وری مصرف انرژی در گلخانه‌ها، توسعه گلخانه‌های مدرن، تولید نشاء پیوندی در راستای کاهش مشکلات استان و کشور در زمینه تغییرات اقلیم و کاهش کیفیت آب و خاک از دیگر موارد این طرح است. 

از دیگر موارد این طرح می‌توان به تلاش برای زمینه ایجاد زیرساخت‌ها برای تولید بذور هیبرید و رفع نیاز استان در زمینه بذور هیبرید سبزی و صیفی خارجی، توسعه سایبان‌ها به‌عنوان محیط‌های نیمه کنترل شده و برای دستیابی به اهداف جلوگیری از سرمازدگی دیر رس بهاره و زود رس پاییزه، جلوگیری از آفتاب سوختگی و کاهش کیفیت محصول، جلوگیری از خسارت تگرگ و بادهای تند موسمی و .. اشاره کرد.

 با توجه به استهلاک بیش از هزار هکتار از گلخانه‌های استان که قدمتی 15 ساله دارد و تغییرات فراوانی که در صنعت گلخانه‌ای کشور حادث شده، به منظور کمک به افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و افزایش بهره‌وری مصرف انرژی، طرح جایگزینی گلخانه‌های مستهلک و قدیمی استان در راستای سند تحولی یزد نوین در دست اجرا است.

 به‌منظور ترویج مصرف بهینه گاز، افزایش نظارت و بهره‌وری انرژی در گلخانه‌های استان، تفاهم‌نامه پنج جانبه‌ای بین سازمان جهادکشاورزی استان یزد، شرکت گاز، شرکت توزیع نیروی برق استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و مدیریت بحران استانداری یزد به منظور هماهنگی، همکاری و مشارکت برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در گلخانه‌ها با محوریت شرکت گاز و جهادکشاورزی استان یزد در حال انعقاد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید