Iranian Agriculture News Agency

فرآوری محصولات دامی در خدمت تغذیه و محیط‌زیست

فرآوری محصولات دامی در خدمت تغذیه و محیط‌زیست

حدیث متشفی، رئیس بخش تحقیقات فرآوری تولیدات دامی

 

تغذیه مناسب و تأمین مواد غذایی باکیفیت از اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی جوامع انسانی برخوردار است. فراورده‌­های دامی خوراکی شامل لبنیات، گوشت و تخم‌­مرغ نقش اساسی در تأمین پروتئین، مواد معدنی و ویتامین­‌ها در رژیم غذایی دارند. بنابراین متخصصان تغذیه برای داشتن یک رژیم غذایی سالم استفاده از انواع فرآورده‌­های لبنی، گوشت و تخم‌مرغ در تمام طول دوره زندگی تأکیددارند. همچنین سایر فراورده­‌های دامی مانند الیاف و پوست نیز نقش مؤثری در زندگی انسان ایفا می‌کنند.

گستره فرآوری در محصولات دامی

واژه فرآوری به‌طور عمومی به مجموعه‌ای از فعالیت‌­ها برای تبدیل یک ماده خام به یک یا چند فرآورده با کاربردهای خاص اطلاق می‌­شود. علم فرآوری محصولات دامی شامل انواع فنّاوری‌ها برای تبدیل شیر، گوشت، تخم­‌مرغ و الیاف، پوست و محصولات جانبی و همچنین پسماندها به فرآورده‌­های متنوع و ارزشمند است. این علم مجموعه­‌ای از علوم فنّاوری مواد غذایی، بهداشت مواد غذایی، شیمی و بیوتکنولوژی را شامل می‌­شود.

مراحل فرآوری شیر از مرحله دوشش، حمل‌ونقل و نگهداری آن آغازشده و ارزیابی کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی شیر در ادامه فرایند فرآوری برای تولید محصولات متنوع نقش مهمی دارد. برای تولید فرآورده­‌های بهداشتی با ماندگاری بیشتر فرآوری حرارتی شیر (پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون) انجام می­‌شود. شیر به‌صورت کامل، پرچرب و کم‌چرب و غنی­‌شده بر اساس رژیم غذائی مطلوب مصرف‌­کنندگان عرضه می‌­شود.

همچنین شیر تغلیظ شده و خشک مصارف عمومی و خاص در تهیه انواع محصولات غذائی را دارد. امروزه فراورده‌­هایی متنوعی از انواع ماست، کشک، پنیر، خامه، کره و بستنی همچنین نوشیدنی­‌های ارزشمند تخمیری مانند کفیر بازار فرآورده‌­های لبنی را تشکیل می­‌دهند. استفاده از روش‌­های حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری محصولات به‌ویژه از طریق ارائه روش‌­های نوین بسته­‌بندی نیز بخش مهمی از تحقیقات این حوزه را شکل می­‌دهد.

درزمینهٔ فرآورده‌های دامی گوشت که ارزش غذائی آن بر سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست و گوشت­‌های فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس و ژامبون مسئله اصلی نظارت­‌های دامپزشکی بر روی سلامت دام و حفظ کیفیت و سلامت گوشت از طریق تولید و بسته‌­بندی مناسب به روش صحیح و بهداشتی هستند.

تخم‌مرغ نیز از باارزش‌ترین پروتئین‌­ها است که علاوه بر مصرف به‌­صورت تازه‌خوری، در بسیاری از کارخانه‌­های فرآوری مواد غذایی مانند کیک و تافی، قنادی‌­ها، فرآورده­‌های پروتئینی  و مشتقات تخم‌­مرغ کاربرد دارد. به دلیل فسادپذیری تخم‌­مرغ نگهداری آن به فرم خام در مدت‌زمان طولانی امکان‌­پذیر نیست و بهترین راه استفاده بهینه از تخم­‌مرغ، فرآوری آن است. محصولات فرآوری شده تخم‌مرغ به‌صورت پاستوریزه و همچنین پودر تخم‌مرغ به‌صورت کامل، زرده و سفیده عرضه می‌­شوند. فرآوری پوسته تخم‌­مرغ و تبدیل آن به خوراک دام و طیور نیز زنجیره تبدیل تخم­‌مرغ را کامل و از بروز مشکلات زیست­‌محیطی جلوگیری می­‌کند.

محصولات ارزشمندی مانند پوست، چرم و الیاف دامی نیز باید ضمن رعایت بهداشت و حفظ کیفیت به روش اصولی جمع­‌آوری و با استفاده از فنّاوری‌های جدید این محصولات در کارخانه فرآوری شوند تا بتوان زنجیره ارزش این محصولات را تکمیل و با استانداردهای جهانی در بازار عرضه کرد.

موضوع مهم دیگر فرآوری محصولات جانبی حاوی پروتئین، مواد آلی و معدنی و تبدیل آن‌ها به محصولات باارزش افزوده است که علاوه برافزایش سودآوری کارخانه‌ها به حل معضلات زیست‌محیطی نیز کمک شایانی می­‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به فرآوری آب‌پنیر، پوسته تخم‌مرغ، پر مرغ و ضایعات کشتارگاهی و همچنین انواع کارخانه­‌های فرآوری مواد غذائی برای تولید خوراک و مکمل‌های دام، طیور و آبزیان و یا استحصال مواد موردنیاز صنعت غذا یا دارویی، آرایشی و بهداشتی مانند ژلاتین و کلاژن اشاره کرد.

تحقیق و توسعه در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور

بنابراین از طریق فن‌آوری‌های فرآوری ازجمله فن‌آوری مواد غذائی و فیزیکوشیمیایی و زیستی می­‌توان محصولات خام دامی را به انواع فرآورده‌­ها با ویژگی­‌ها و کاربردهای متنوع و همچنین محصولات جانبی را به فرآورده­‌هایی باارزش افزوده تبدیل کرد.

پژوهش‌گران بخش تحقیقات فرآوری محصولات دامی موسسه در سال­‌های گذشته تحقیقات گسترده‌­ای در خصوص تعیین خصوصیات کمی و کیفی الیاف و پوست دام‌های کشور، روش­های فرآوری و شناخت وضعیت تولید، توزیع، مصرف، صادرات و واردات پوست و الیاف دامی، اجرا و ترویج کرده‌اند.

در سال­های اخیر، متخصصین علوم فنّاوری­ و بهداشت مواد غذائی علاوه بر معرفی، شناسایی ویژگی­‌ها و ثبت محصولات لبنی بومی و بهبود روش تولید این محصولات برای توسعه تولید کارگاهی و صنعتی آن‌ها، با بهره بردن از انواع روش­های فرآوری بر تحقیق و توسعه درزمینهٔ فرآوری انواع محصولات دامی و فرآوری پسماندها­ی صنایع غذائی و کشاورزی به‌­منظور تولید خوراک و مکمل‌­های موردنیاز در تغذیه دام و طیور و روش‌­های بسته‌­بندی نوین فرآورده­‌های دامی تمرکز بیشتری داشته‌­اند.

 تولید مکمل پروتئینی از پساب و پسماند کارخانه فرآوری ماهی و تولید پد جاذب رطوبت-آنتی­باکتریال زیست‌تخریب‌پذیر برای بسته‌­بندی گوشت مرغ ازجمله دستاوردهای اخیر بخش فرآوری است.

اولویت‌های پژوهشی بخش فرآوری محصولات دامی

در حال حاضر اولویت‌­های پژوهشی بخش فرآوری محصولات دامی و همچنین تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات علوم دامی، محصولات لبنی تخمیری و غیرتخمیری و معرفی محصولات جدید و فراسودمند، معرفی، شناسایی ویژگی‌­ها و ثبت محصولات لبنی بومی، بهبود روش تولید محصولات لبنی بومی برای توسعه تولید کارگاهی و صنعتی آن‌ها، توسعه محصولات شتر به‌عنوان دام قرن آینده هستند.

همچنین بررسی کیفیت، ایمنی و بهداشت انواع فرآورده‌های دامی و راهکارهای بهبود آن، استفاده از فناوری‌­های نوین برای شناسایی آلاینده‌­های محصولات دامی، انواع روش‌­های افزایش زمان ماندگاری محصولات دامی، بسته‌بندی محصولات دامی به‌ویژه بسته­‌بندی­های زیست­‌تخریب‌­پذیر، فرآوری پسماندهای صنایع غذائی و کشاورزی با تبدیل آن به خوراک و مکمل‌­های دام و طیور، استخراج مواد زیست فعال از پسماندهای لبنی و دامی از سایر اولویت‌های پژوهشی این بخش هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید