Iranian Agriculture News Agency

رفاه حیوانات

رفاه حیوانات

 عطیه دباغیان، دامپزشک، رابط ملی رفاه حیوانات سازمان دامپزشکی کشور

 

رفاه حیوانات موضوعی پیچیده و چندوجهی با ابعاد علمی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی است. برداشت‌ها از مفهوم رفاه حیوانات از منطقه‌ای به منطقه دیگر و بین فرهنگ‌های مختلف، با توجه به نقش حیوانات در جوامع انسانی متفاوت است. رفاه حیوانات ارتباط تنگاتنگی با سلامت حیوانات، سلامت و رفاه مردم و پایداری سیستم‌های اجتماعی-اقتصادی و اکولوژیکی دارد.

در سال‌های اخیر نگرانی موجود در خصوص رفاه دام معمولاً بر اساس اصول اخلاقی و آگاهی از این امر است که حیوانات نیز مانند انسان قدرت ادراک دارند و بنابراین در برخورد با آن‌ها باید مسئله رفاه آن‌ها نیز مدنظر قرار داده شود.

ازنظر سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) به‌عنوان مرجع بین‌المللی سلامت و رفاه حیوانات، مفهوم رفاه به معنی کیفیت سازگاری حیوان با شرایطی است که در آن زندگی می‌کند. از دیدگاه علمی زمانی حیوان در رفاه و آسایش است که از سلامت، راحتی، تغذیه مناسب و امنیت برخوردار و قادر به بروز رفتارهای غریزی باشد و از شرایط نامطلوبی مانند درد، ترس، اضطراب و ناراحتی رنج نبرد.  ازآنجاکه رابطه تنگاتنگی بین رفاه و سلامت حیوانات و همچنین انسان بر اساس مفهوم رفاه واحد وجود دارد، این موضوع برای اولین بار به‌عنوان یک اولویت در برنامه استراتژیک WOAH از سال 2001 تا 2005 شناخته شد و کشورهای عضو ازجمله ایران با عضویت سازمان دامپزشکی کشور از سازمان جهانی بهداشت حیوانات درخواست کردند که به‌عنوان یک راهبر و یک سازمان بین‌المللی مسئول سلامت حیوانات، راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌هایی برای اجرای آن در کشورهای عضو تدوین نماید. مهم‌ترین انگیزه و هدف پیاده‌سازی رفاه حیوانات در کشورها، هدف‌های انسانی و با شفقت بوده و در کنار هدف‌های انسانی با کمک شیوه‌های علمی نتیجه‌های اقتصادی و توسعه پایدار نیز حاصل می‌شود.

در سطح منطقه‌ای این سازمان، راهبرد منطقه‌ای و گروه مشورتی رفاه حیوانات (RAWS) برای منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 2008 ایجاد شد RAWS. راهنما و چارچوبی را برای اجرای استانداردهای رفاه حیوانات WOAH در منطقه و بهبود رفاه حیوانات از طریق طیف وسیعی از فعالیت‌ها ازجمله ارتباطات، آموزش، مقررات و تحقیق و توسعه ارائه می‌دهد.

از سال 2015 بر اساس اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs) با توجه به این‌که سلامت و رفاه حیوانات ارتباط نزدیکی با بهره‌وری حیوانات دارد، رفاه مناسب حیوانات تأثیرات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم بر معیشت مردم دنیا داشته و به کاهش فقر در سطح جهانی کمک می‌کند. بر این اساس گنجاندن رفاه حیوانات در توسعه پایدار به‌اندازه توسعه سیستم‌های تولید دام پایدار بااهمیت است. همچنین ارتباط متقابل بین سلامت و رفاه حیوانات، سلامت و رفاه انسان و همچنین ارتباط آن‌ها با عوامل محیطی (تغییر آب‌وهوا، تنوع زیستی) دربرگیرنده مفهوم رفاه واحد است. درواقع رفاه واحد مفهوم سلامت واحد را که برای سلامت انسان، حیوانات و محیط‌زیست استفاده می‌شود، گسترش داده و تکمیل می‌کند؛ بنابراین حفاظت و بهبود رفاه حیوانات به تحقق بسیاری از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تا سال 2030 کمک می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید