Iranian Agriculture News Agency

شوک هندی ها به گروه هفت

شوک هندی ها به گروه هفت

محمد علیزاده

این روزها مقامات آمریکایی، رایزنی‌های پنهان و آشکار زیادی را با همتایان هندی خود با هدف منصرف ساختن آنها از ممنوعیت صادرات گندم ( در بحبوحه جنگ اوکراین ) صورت داده‌اند که البته تا کنون نتیجه بخش نبوده است! چنانچه پیش‌بینی می‌شد، اصرار بر فرسایشی شدن نبرد در اوکراین که از آن به‌عنوان یک فرمول راهبردی در ناتو یاد می‌شود، منتج به تشدید بحران امنیت کشاورزی و غذایی در جهان شده است.

هند اعلام کرده است که در پی کاهش تولید گندم در اثر موج شدید گرما، صادرات این محصول بدون دریافت مجوز از دولت ممنوع است .دهلی نو قبلا متعهد شده بود به کشورهایی که به گندم صادراتی اوکراین وابسته بودند، این محصول را عرضه کند. با این حال در تصمیم جدیدی خبر داد که در نظر دارد با ممنوعیت صادرات، امنیت غذایی جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری‌اش را تضمین کند. این تصمیم دولت هند، با واکنش سخت و سلبی آمریکا و کشورهای صنعتی ( اعضای گروه هفت ) رو به رو شده است.

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، تاثیر تصمیم اخیر هندی‌ها بر بازار گندم جهانی و در نتیجه، افزایش قیمت نان و گندم در کشورهایشان است. در پی تصمیم هند به توقف صادرات گندم، قیمت این محصول در بازار اروپا افزایش قابل‌ ملاحظه‌ای داشت. در کنار توقف صادرات اوکراین، عواملی چون خشکسالی، سیل و موج گرما نیز محصولات تولیدکنندگان گندم را تهدید می‌کند و به افزایش قیمت‌ها منجر شده است.

تصمیم هند با انتقاد وزیران کشاورزی هفت کشور صنعتی جهان مواجه شده است و آن‌ها اعلام کردند که چنین تصمیم‌هایی به بحران جهانی دامن می‌زند.

با این حال، پس از انتقاد کشورهای عضو «گروه هفت»، چین از تصمیم هند دفاع کرد و گفت که مقصر دانستن کشورهای در حال توسعه بحران جهانی غذا را حل نخواهد کرد.

در هر حال، مقامات غربی کمترین اشاره‌ای نسبت به نقش سیاست‌های تنش آمیز خود در جنگ اوکراین که مولد بحران امنیت غذایی در جهان بوده ندارند!

اصرار اعضای ناتو بر گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به شرق، منتج به واکنش روسیه و در نتیجه، ایجاد نوعی حصار غذایی در شرق اروپا و آسیای مرکزی شده است. بدیهی است که راه پایان یافتن این بحران، چینش میز مذاکرات دیپلماتیک میان کی یف و مسکو ( به دور از مداخله گرایی ناتو ) است. در صورتی که این مسیر طی نشود، بازیگران غربی نمی‌توانند با اعمال فشارهای سیاسی بر کشورهایی مانند هند، ازآنها بخواهند امنیت غذایی داخلی خود را فدای راهبرد طولانی‌سازی جنگ اوکراین از سوی ناتو کنند!

در این میان، آدرس‌های نادرست وارونه‌ای که از سوی واشنگتن به نظام بین‌الملل مخابره می‌شود نیز دارای اصالت و موضوعیت نیست! چنانچه بسیاری از منتقدان مطرح کرده‌اند، رویکرد گروه هفت در قبال ممنوعیت صادرات گندم از هند، مزورانه است. وزرای کشاورزی گروه هفت از هند می‌خواهند که صادرات گندم را ممنوع نکند، اما چرا خود این کشورها با افزایش صادرات، اقدام به تثبیت بازار عرضه مواد غذایی نمی‌کنند؟قطعا پاسخ این سوال، هیچ گاه از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی داده نخواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید