Iranian Agriculture News Agency

نگاه سیاسی گروه هفت به امنیت غذایی جهان

نگاه سیاسی گروه هفت به امنیت غذایی جهان

محمد علیزاده

اخیرا وزرای کشاورزی هفت کشور صنعتی جهان( موسوم به گروه هفت ) در بیانیه‌ای خواستار گسترش محموله‌های غلات اوکراینی از طریق کریدور دریای سیاه شدند، زیرا محدوده دریای سیاه با توافق طرفین منازعه( روسیه و اوکراین ) از درگیری‌ها مستثنی شده است. وزرای G7 همچنین اعلام کردند که آماده کمک به بازسازی تاسیسات کشاورزی اوکراین آسیب دیده از جنگ هستند. در پایان یک نشست دو روزه در ژاپن، وزیران جنگ اوکراین همه‌گیری و تغییرات آب و هوایی را در فهرستی از علل «وضعیت چالش‌برانگیز غذا و تغذیه جهانی» قرار دادند. در این بیانیه، وزرای کشاورزی هفت کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن نگرانی از نگرانی شدید خود مبنی بر تاثیر مخرب جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان سخن گفتند، بدون آنکه ازنقش ویژه ناتو در خلق این بحران ( به واسطه اصرار بر گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به شرق) سخنی به میان آورند!

فراتر از آن، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تنها راه جلوگیری از تشدید بحران‌های ناشی از امنیت غذایی در دنیا، پایان دادن به جنگ اوکراین از طریق راهکارهای دیپلماتیک و چینش میز مذاکرات میان کی یف و مسکو است، موضوعی که ناتو راسا و رسما از تحقق آن جلوگیری کرده است! بدیهی است که خلق کریدورهای فوری، یک راهکار مقطعی جهت انتقال محصولات زراعی در بحبوحه نبرد محسوب می‌شود. این قاعده در خصوص جنگ اوکراین و استفاده از ظرفیت دریای سیاه نیز صادق است!

بیش از 25 میلیون تن غلات و محصولات غذایی از اوکراین تحت ابتکار موسوم به کریدور دریای سیاه که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه با روسیه انجام شد، ارسال شده است. اوکراین صادرکننده عمده گندم و ذرت است و در صادرات روغن آفتابگردان رتبه اول را دارد. کمیسیون اروپا در ماه مارس مدعی شده است که بیش از 65 درصد گندم صادراتی از طریق طرح غلات دریای سیاه به کشورهای در حال توسعه رسیده است.

بیانیه اخیر وزرای کشاورزی گروه هفت، نوعی فرار به جلو با هدف انکار نقش ناتو در خلق منازعه اوکراین و تشدید جنگ ( از طریق ارسال تجهیزات جنگی ) محسوب می‌شود. در مواجهه با این رویکرد سلبی ناتو، مقامات روسی اعلام کرده‌اند که از 18 ماه می امسال، دیگر با تمدید آتش بس در حوزه دریای سیاه موافقت نخواهند کرد. روسیه اعلام کرده است در شرایطی که دخالت ناتو در میدان نبرد ادامه دارد و تحریم‌ها نیز درحوزه‌های گوناگون از جمله انرژی پابرجاست، با درخواست سازمان ملل متحد جهت مستثنی قرار گرفتن دریای سیاه (کریدور انتقال غلات اوکراینی) به خارج از این کشور موافقت نخواهد کرد. این در حالیست که کشاورزان کشورهای اروپای شرقی نیز از تاثیرات مخرب جنگ اوکراین بر صادرات محصولات کشاورزی خود شدیدا ناراضی هستند. کشورهای مجارستان، لهستان و اسلواکی در همین راستا خرید محصولات گندم و غلات اوکراین را متوقف کرده‌اند. در هر حال، طی هفته‌های آتی مناقشه بر سر صادرات محصولات کشاورزی اوکراین تشدید می‌شود و قطعا ناتو، به واسطه اصرار بر استمرار جنگ، اصلی‌ترین مقصر این بحران خواهد بود

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید