Iranian Agriculture News Agency

فعالیت نزدیک به دو هزار و 500 مددکار و تسهیل‌گر در بخش کشاورزی گیلان

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: حدودا دو هزار و 500 مددکار ترویجی و تسهیل‌گر زن روستایی در قالب هزار و 458 مددکار ترویجی (کشاورز مرد) و 839 تسهیل‌گر (زن روستایی) در استان فعال هستند.

فعالیت نزدیک به دو هزار و 500 مددکار و تسهیل‌گر در بخش کشاورزی گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در گیلان، حمید منشی‌زاده با اشاره به نقش پررنگ زنان روستایی در عرصه تولید محصولات کشاورزی، بیان کرد: 107 صندوق اعتبار خرد زنان روستایی در استان گیلان باهدف دسترسی آسان و سریع زنان روستایی به منابع مالی، ترویج فرهنگ پس‌انداز، توسعه مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک و محلی و تقویت مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح روستاها فعال است. 

وی یادآور شد: استان گیلان دو هزار و 900 روستا دارد و امیدواریم بتوانیم فعالیت این صندوق‌ها را در تمام مناطق روستایی استان گسترش دهیم. 

 مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: آموزش در جهت توانمندسازی اعضا و تشکل‌ها، ساماندهی و ثبت اطلاعات اعضا، حمایت از تشکل‌های کشاورزی در قالب اخذ تسهیلات بانکی از صندوق کارآفرینی امید، برگزاری نمایشگاه‌های ترویجی در قالب جشنواره‌ها برای معرفی و فروش تولیدات روستایی، بازدیدهای ترویجی با هدف آشنایی با مشاغل خانگی در سطح استان، پیگیری بازارچه فروش محصولات کشاورزی و بیمه تسهیلگران زن روستایی ازجمله فعالیت‌های مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان گیلان است. 

وی با اشاره به طرح‌های شاخص استان گیلان در بخش ترویج کشاورزی، توضیح داد: اجرای طرح‌های کشاورزی تهیه کمپوست از ضایعات خانگی در 17 شهرستان استان، طرح پرورش دومنظوره قارچ خوراکی با پرورش نوغانداری در شهرهای شفت و لنگرود، مدیریت آب کشاورزی در گلخانه کوچک‌مقیاس در آستانه‌اشرفیه، کاشت گیاهان دارویی در شهرهای تالش، رودبار و رودسر و طرح تولید نخ ابریشم در شهرهای لنگرود، شفت و صومعه‌سرا ازجمله طرح‌های شاخص استانی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی گیلان است. 

منشی‌زاده اضافه کرد: طرح کشوری توانمندسازی زنان روستایی با عنوان «روستای نمونه» با محوریت آموزش، صنایع تبدیلی، حفظ محیط‌زیست و تولید محصول سالم، تشکیل صندوق اعتبار خرد زنان روستایی، انتخاب مددکاران ترویجی و تسهیلگران زن روستایی در روستای هندخاله صومعه‌سرا نیز از دیگر برنامه‌های شاخص این مدیریت برای سال جاری و سال آینده است. 

 وی از اجرایی برنامه ترویجی تولید محصول سالم در روستا خبر داد و گفت: طی پنج سال گذشته در اجرای طرح تولید محصول سالم در روستا تمرکز بر 10 محصول برنج، هندوانه، گوجه‌سبز، زیتون، زنبورعسل، بادام‌زمینی، کیوی، توت‌فرنگی، مرکبات و پاچ باقلا است و باهدف تولید محصول با حداقل فاکتورهای شیمیایی در سطح روستاهای استان در حال برگزاری است. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید