Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از 52 میلیون اصله گل و گیاه در گلخانه‌ها و فضای آزاد گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از تولید بیش از 52 میلیون اصله گل و گیاه زینتی در گلخانه‌ها و تولیدات فضای آزاد این استان خبر داد.

تولید بیش از 52 میلیون اصله گل و گیاه در گلخانه‌ها و فضای آزاد  گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در گیلان، صالح محمدی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای طرح توسعه گلخانه‌ها به‌منظور تولید محصولات در محیط‌های کنترل شده، ایجاد اشتغال و بهره‌برداری مطلوب از عوامل تولید خصوصاً بهره‌وری مطلوب از آب، گفت: بالغ‌بر  106 هکتار سطح زیر کشت گلخانه در استان گیلان با تولید ۱۹ میلیون و ۶۰۰ اصله شامل گل شاخه بریده، آپارتمانی برگ زینتی و گل‌دار، بوته فصلی و نشائی و سبزی و صیفی وجود دارد.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان توضیح داد: تولیدات گلخانه‌ای استان گیلان با توجه به شرایط اقلیمی منطقه محدود به فضای گلخانه نیست و در فضای باز نیز تولید و پرورش انواع گل و گیاه زینتی انجام شود و در ۹۲۰ هکتار از اراضی گیلان تولید و پرورش انواع گل و گیاه زینتی در فضای آزاد انجام می‌شود. 

وی گفت: در مجموع تولیدات فضای باز در گیلان بیش از 31 میلیون است و از این میزان ۲۹ میلیون درخت و درختچه‌ زینتی بیشترین تولیدات را تشکیل می‌دهد. 

محمدی به صادرات گل و گیاه زینتی استان گیلان اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 12 میلیون اصله گل و گیاه زینتی از استان گیلان به خارج از کشور صادر شده و پیش‌بینی ما برای سال جاری بیش از 12 میلیون اصله خواهد بود و انتظار داریم این عدد در سال‌های آینده با توجه به فعالیت شهرهای شرق گیلان به‌عنوان قطب تولید گل و گیاه زینتی کشور افزایش یابد. 

محمدی به مقصد صادرات گل و گیاه زینتی استان گیلان اشاره و بیان کرد: عمدتاً درخت و درختچه زینتی تولید گیلان به مقصد ترکمنستان، آذربایجان، عراق، تاجیکستان، باکو، ازبکستان، نخجوان، کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و عمده این محصول از شرق گیلان و بخش چابکسرِ شهر رودسر به‌عنوان پایتخت درخت و درختچه زینتی کشور تولید می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: بیش از چهار هزار بهره‌بردار در فضای باز و بالغ‌بر 800 بهره‌بردار در گلخانه‌های استان فعال‌اند و این عرصه قابلیت ایجاد اشتغال غیرمستقیم برای سه برابر این ظرفیت را دارد. 

محمدی با اشاره به توسعه گلخانه‌ها خصوصاً در شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای از احداث گلخانه‌های کاملاً مکانیزه در این شهرک‌ها خبر داد و افزود: هم‌زمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و تا پایان سال جاری شاهد افتتاح بالغ بر پنج هکتار گلخانه تولید گل شاخه بریده ارکیده، آنتوریوم و محصول بلوبری در شهرهای انزلی و سیاهکل خواهیم بود. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید